Google Apps på Malmö Latin 110923
Kategori: Allmänt
Andreas på it-enheten berättade om en bra gymnasieskola, Malmö Latin, och att de arbetade mycket med Google Apps som lärplattform för eleverna. Dessutom arbetade de med SmartBoard.
Då vi på Orust fattat beslut om att vi ska ska utveckla en lärplattform inom Google Apps ( vi ska avsluta försöket med Microsoft Live ) tyckte jag det skulle vara super med ett studiebesök. För att lära oss smarta sätt att komma igång. Vi har nu en del digitala plattformar men saknar den fria pedagogiska arbetsytan med de globalt interaktiva möjligheterna. Där kommer Google Apps för skolor in och är dessutom gratis samt fritt från reklam.
Jag och Andreas fick även med oss IKT-ansvarig pedagog från Ängås, Anders P. Det var nära att även systemansvarig för UNIKUM, rektor Birgitta N, kom med men hon fick förhinder. Som alltid vid införlivande av ny teknologi måste man se på hur system ska fungera ihop. UNIKUM löser mycket kring myndighetsutövningen i lärandet inklusive bra kommunikationsyta med vårdnadshavare. Google Apps är verktyget där lustfyllt och kreativt lärande lärande sker. Via hemsidor, bloggar, optimerade sökmotorer, "on line"- arbetande i dokument, enkätverktyg, bildbibliotek, översättningsverktyg m m, m m....
Vi susade ner smidigt i morgontrafiken i en av kommunens poolbilar.
Väl nere träffade vi läraren Jonas F. Just omnämnd i ett stort reportage i nr 5/ 2011 i tidningen Edico ( Malmö stads utbildningsförvaltnings personaltidning ). Skolan ligger 50 meter från en av de två nedgångarna till tåget till Köpenhamn. Så eleverna har 18 minuter till vårt västra grannland Danmark. Kommundelen som skolan ligger i samarbetar mycket med skolor i Danmark. Väl nere fick jag veta att Jonas arbetar på ett gymnasieprogram för barn med ADHD och/eller Aspbergers. Stor mångfald bland elever. Programmet hade en högskoleförberedande profil. Så lärmiljön var plötsligt intressant ur flera perspektiv. Klassrummen var möblerade för samling och för enskilt arbete, samtidigt. Många små bås med skärmväggar.
Jonas började berätta att de kommit fram till att skolan skulle jobba enligt ett publicistiskt perspektiv. Helt i enlighet med viss forskning som hävdar elevernas behov av att visa upp vad de gjort. Samma forskning visar att eleverna presterar bäst om teknologin fungerar snabbt och att man jobbar i digitala nätverk. Alla dessa 3 funktioner går att få med Google Apps ( samt med 1-1 avseende datorer och ett bra fungerande trådlöst nätverk från it-enheten ).
Han beskriver ett ämnesområde som fokuserar på upplysningstiden inom litteraturkunskap. Det hela utgår från att eleverna själva skapar sina hemsidor, som blir kunskapsbasen för de summativa proven. Den kraften i att eleverna själva skapat och samlat sitt läromedel är enorm. Jonas styrde dem i början med att göra frågeställningar kring Voltaire och Rousseau. Han gav dem i uppgift att hitta olikheter och likheter. Och att eleverna själva skulle presentera dessa olikheter och likheter med hjälp av mjukvaran Notebook ( SmartBoardens mjukvara ). Det gav en bra möjlighet till visualiserande av de något mer komplexa förmågorna "jämföra, se skillnader och olikheter ( 1 av de 7 grundläggande kognitiva förmågorna från läroplanen, enligt Wretman ). Inslag av fakta från ex Wikipedia fanns likväl som bloggar och det häftigaste av allt: en fiktiv dialog mellan Platon och en elev kring livsbetingelser.
Kort och gott, en mycket givande dag. Som allt annat måste ledningen vilja det här och visa vägen genom föredöme. Det är inte komplicerat och behöver inte vara avancerat från start. Det är roligt! Och potentiellt ett riktigt lyft för det viktigaste vi håller på med, kvaliten på elevernas lärmiljö.