orustskolautvecklingsarbete

Här har jag skrivit för att 2011-2016 dokumentera skolutvecklingstankar utifrån mitt perspektiv såsom inom Orust kommun anställd rektor, med det tillfälliga uppdraget IKT-koordinator (i samband med vår breda satsning på digitala lärverktyg). En perfekt parkerad blogg att kolla på då och då. Hur tänkte jag då? Hmm... Sometimes I write in english. Administreras av/administrated by [email protected]

Jag är bara en bidragare - ni är de som gör att det händer på riktigt

Kategori: Allmänt

Seriöst. Jag vill bidraga till att det sker positiva grejer i våra skolor på Orust. Ser det som mitt absoluta huvuduppdrag. Är stolt över att jobba på Orust.
 
På Ängås skola 7-9 i Svansund på Orust var dagen idag vikt åt att låna ut sin skola till en lärstämma/mässa som hade namet "Lärande i det digitala samhället. Tack, Lars och Lena! Jag vet vad det innebär att upplåta sina skola åt en så här stor grej. Tack för att vi fick vara hos er. Tack, Jacop och Mathilda för den fina entré- skylten. Tack alla elevvärdar.
 
Pratade med alla keynote-talarna både före och efter deras pass. De var helt rätt. Ni var helt rätt. Besökare som medskapare.
Magnus Blixt från Lärarnas Yrkesetiska råd med sina kloka tankar om nätetik och lärarrolll.
Carl Heath från Interactive Institute med sin syn på utveckling och vad man måste våga.
Erika Kyrk Seger om sin syn på vad som fungerar i förskolans lärmiljö.
 
Mellan varven pratade jag med genomförarna av alla medskapande pass. Kom igen... Ingen av oss är proffs. Men OJ vad vad bra grejer ni gjorde idag! En hel del av er filmade det som hände. Ni väljer själva om ni vill dela med er av inspelningarna. Många skriker efter det. Var kommer materialet finnas? M m.  Vi samordnar detta lite senare. Bl a Thomas Liebig som hade med sig 20 (!) elever hela dagen har 5 iMovie-projekt att visa... 
 
Jag tänker så att det här med att medskapa till sin egen kompetensutveckling är väldigt stort. Man behöver inte bli matad med någon utifrån som berättar. Vi själva kan visa på hur vi gör och hur man kan jobba vidare för att göra det bättre. Jag är inget fan av jobba för att bli bäst. Mycket bättre att sträva efter att bli bättre än man var sist. Mycket enklare och lättare att mäta.
 
Alla berättigade ska ha cred för en sådan här dag. Jag ska inte sticka under stol med att jag är särskilt stolt över våra medskapare, våra elevvärdar och planeringsgruppen. Men även kost och städ. Vaktmästeri. Chefskollegor. Övrig personal. 
 
Feedback innebär återkoppling mot mål. Jag har ett uppdrag att jobba mot målet att ingen pedagog eller skolledare på Orust juni- 2014 ska befinna sig på nedersta steget i SAMR-modellen när det gäller attityd gentemot de lärverktyg vi tillhandahåller. Det har strömmat in feedback via Twitter, Facebook, mejl och personliga hälsningar. Överväldigande positiva. Det innebär att det här sättet att arrangera kometensutveckling är uppskattat och bör repeteras! För mig är det ett kvitto att vi verkligen är på förstärkningsnivån i SAMR-modellen. Vi börjar på allvar verkligen använda oss av de digitala fördelarna som vi har tillgängliga. Grattis!
 
Och QR-koder är ett himla bekvämt sätt att organisera uppgifter på ett litet roligt sätt. Oavsett om det är en uppstart på en uppgift, en lösryckt fråga, en information, ett genomtänkt enkätsystem elller dylikt.
 
 

Prioritering av chefernas digitala kompetens

Kategori: Allmänt

Nu var det länge sedan jag skrev. Men det händer så mycket hela tiden. Jag blev far på nytt i maj. Gjorde ett stort iPad-inköp i juni som utökning av vår digitala satsning, den här gången för F-6 (nu har de en blandad miljö Mac/iPads). Har planerat och genomför en stor lärstämma/mässa för 2 kommuner. Vi gjorde en podradio-serie inför den, 2 avsnitt är med lärare (del 5 och 6) och 1 med 2 förskolechefer (del 7). Tidlöst intressant att lyssna just på dem! : )
 
Det här inlägget fokuserar dock på cheferna. Vi hade en mycket bra skräddarsydd processhandledning i juni med förvaltningschef, rektorer och förskolechefer. Med inriktningen vår egen digitala kompetens som chefer. Vi kom fram till 12 mål. På 8 av målen har vi satt nivån "Förstå" och "Använda" och på 4 av målen har vi även satt "Utveckla". Här är en bild (tack, Jenny Saar) på alla 12 mål.
En bild som alla hos oss KAN använda för att hela tiden synliggöra vad fokus är för en själv. Jag bokar nu in tid för personlig coachning 1 och 1. Har redan haft med 2 personer och 2 personer till är bokade. FANTASTISKT givande även för mig. Coachningen handlar om HUR och i vilken takt alla ska gå mot vår satta lägsta krav-nivå. För vi tror på vikten av förebildlighet som katalysator för den önskade förändringen vi vill ha till. Redan nu ser jag att chefer resonerar kring ilka lägsta krav vi måste ställa på pedagogen. 
 
Jag startar nu även en en HangOut on Air-serie (synlig här live eller i efterhand) vars pilotavsnitt går av staplen tors 9/10 kl 15-16. Den gången kommer vi fokusera på hur chefer kan använda sig av filmande som självreflektionsverktyg. Den kommer ha en panel som resonerar kring personliga magplask, våga slänga jante, mota prestige m m. D v s riktigt goda exempel. 
 
Avslutningsvis vill jag pusha för 3 bra venndiagram vi använder som reflektionsverktyg.
 
"Expert/Elev/Lots" utifrån främst lärarrollen (men fungerar lika bra för chef, förälder och medmänniska).
 
"Teknik/Hantverk/Pedagogik" utifrån främst att vi måste låta pedagogerna få öva i det hantverk som vår användarvänliga teknik tillhandahåller, helt utifrån den pedagogisk vi väljer att använda. Det ska alltså INTE vara tekniken som styr vad vi använder och vi MÅSTE låta pedagogerna få öva i hantverket.
 
"Teknologi/Pedagogik/Innehåll" utifrån vad för ingredienser en lärare bör ha med i hela lärande-processen för eleven. Teknologi som förstärker effekten av en pedagogisk grundtanke övandes ett särskilt innehåll. Går bra att använda för en rektor eller ett arbetslag eller en enskild lärare inför, under och efter ett arbetsområde.
 
I vårt fall med de 3-cirkliga venndiagrammen så tänker vi oss att det gemensamma snittet i mitten är ett idealläge för bäst effekt i lärmiljön. Ex att en lärare behöver vara alla 3 roller för att vara trovärdig. Att användarvänlig teknologi måste till för att pedagogerna ska komma igång och öva hantverket utifrån rätt pedagogik för stunden. Att man inte kan utesluta teknologi längre från elevens vardag i skolan.
 
P S Måndag och tisdag v. 44 håller jag i några pass på typ ett "teachmeet" i Stockholm, se mer här. D S