Det första året med 1-1 för år 7-gy och 1-4 för år F-6
Kategori: Allmänt
Utveckling med Lin
Det har varit en utmaning för oss att komma igång och låta Lin få känna Orust och våra förutsättningar På Riktigt (hahaha...) för bästa utveckling. En hashtag jag har skapat på twitter heter #detärdetaljernadethandlarom . Den detaljen att jag är en kompetent och krävande beställare och att Hanna Askelund (och först Frida Edman) är riktigt duktiga processledare är otroligt central för att vi är där vi är idag.
Vi är nu på god väg att få rektorerna till att bli egna beställare OCH få till stånd de individuella handlingsplanerna för pedagogerna, i självvalda lärkompispar på den egna skolenheten.
Syn på målen
Det målet vi alltid referar till i vår satsning är:
https://docs.google.com/document/d/1QIJh4QB3NED9xrgPXyW4hOouL_3d5CPS20or1hrNq8Q/edit?usp=sharing
Det är lika mycket ett attitydmål för personal som ett klimatmål för hela lärmiljön. Det vi vill juni- 2014 är att när någon tittar på lärmiljön i klassrummet så ska de uppleva att vi i har anammat teknologin Orust och internet tillhandahåller.
Den SWOT-analys vi gjorde i ledningsgruppen (rektorer och skolchef) nu nyss under VT-13 kan ses här:
https://docs.google.com/document/d/1hx9SAswqjz674Pb6p5Nghk01e9wGd6v8cbGiAuVOd5o/edit?usp=sharing
Jag vill tacka...
...alla duktiga pedagoger och skolledare för ert engagemang. Alla som dagligen medverkar till att satsningen fungerar. Politiker, skolförvaltning, föräldrar, IT-enhet, alla kontaktpersoner på LinEducation i olika ärenden. Och inte minst alla ni elever som har visat på ett stort ansvar över att sköta de digitala lärverktygen på ett jättebra sätt (Mac/Google/UNIKUM/internet)!
På inspirationsdagen 130617...
...visade Karin Andeby (lärare på Munkebäcks-gymnasiet i Göteborg) webresursen padlet.com för drygt 140 pedagoger/skolledare och de här inläggen gjorde massan (Karin inledde med "1 dator per elev och lärare...Hur känns det?"):
http://padlet.com/wall/lineducation/wish/10610395
Det visar på att vi har en hel del detaljer att ta tag i, framför allt kring användandet i klassrummet. Men också att suget på 1-1 i år F-6 är STORT.
Vad tyckte då år 9:s elever som nu gick ut?
Tänk på att det var dålig svarsfrekvens (ca 44%). Vi har ju med Hans-Åke Scherps ledning konstaterat att det är viktigt med lärglädje för eleverna. De som svarar här, deras smekmånad med datorena är över och de slutar snart:
Att tänka utanför boxen...