orustskolautvecklingsarbete

Här har jag skrivit för att 2011-2016 dokumentera skolutvecklingstankar utifrån mitt perspektiv såsom inom Orust kommun anställd rektor, med det tillfälliga uppdraget IKT-koordinator (i samband med vår breda satsning på digitala lärverktyg). En perfekt parkerad blogg att kolla på då och då. Hur tänkte jag då? Hmm... Sometimes I write in english. Administreras av/administrated by [email protected]

Det första året med 1-1 för år 7-gy och 1-4 för år F-6

Kategori: Allmänt

Utveckling med Lin

Det har varit en utmaning för oss att komma igång och låta Lin få känna Orust och våra förutsättningar På Riktigt (hahaha...) för bästa utveckling. En hashtag jag har skapat på twitter heter #detärdetaljernadethandlarom . Den detaljen att jag är en kompetent och krävande beställare och att Hanna Askelund (och först Frida Edman) är riktigt duktiga processledare är otroligt central för att vi är där vi är idag.

Vi är nu på god väg att få rektorerna till att bli egna beställare OCH få till stånd de individuella handlingsplanerna för pedagogerna, i självvalda lärkompispar på den egna skolenheten.

 

Syn på målen

Det målet vi alltid referar till i vår satsning är:

https://docs.google.com/document/d/1QIJh4QB3NED9xrgPXyW4hOouL_3d5CPS20or1hrNq8Q/edit?usp=sharing

Det är lika mycket ett attitydmål för personal som ett klimatmål för hela lärmiljön. Det vi vill juni- 2014 är att när någon tittar på lärmiljön i klassrummet så ska de uppleva att vi i har anammat teknologin Orust och internet tillhandahåller.

Den SWOT-analys vi gjorde i ledningsgruppen (rektorer och skolchef) nu nyss under VT-13 kan ses här:

https://docs.google.com/document/d/1hx9SAswqjz674Pb6p5Nghk01e9wGd6v8cbGiAuVOd5o/edit?usp=sharing

 

Jag vill tacka...

...alla duktiga pedagoger och skolledare för ert engagemang. Alla som dagligen medverkar till att satsningen fungerar. Politiker, skolförvaltning, föräldrar, IT-enhet, alla kontaktpersoner på LinEducation i olika ärenden. Och inte minst alla ni elever som har visat på ett stort ansvar över att sköta de digitala lärverktygen på ett jättebra sätt (Mac/Google/UNIKUM/internet)!

 

På inspirationsdagen 130617...

...visade Karin Andeby (lärare på Munkebäcks-gymnasiet i Göteborg) webresursen padlet.com för drygt 140 pedagoger/skolledare och de här inläggen gjorde massan (Karin inledde med "1 dator per elev och lärare...Hur känns det?"):

http://padlet.com/wall/lineducation/wish/10610395 

Det visar på att vi har en hel del detaljer att ta tag i, framför allt kring användandet i klassrummet. Men också att suget på 1-1 i år F-6 är STORT.

 

Vad tyckte då år 9:s elever som nu gick ut?

Tänk på att det var dålig svarsfrekvens (ca 44%). Vi har ju med Hans-Åke Scherps ledning konstaterat att det är viktigt med lärglädje för eleverna. De som svarar här, deras smekmånad med datorena är över och de slutar snart:

 
Vad tyckte eleverna år 7-gymnasiet i december - 2012?
 
Ca 1 månad efter att de fått datorena. Här är mycket bättre svarsfrekvens (ca 95%):
 

 

Att tänka utanför boxen...

 
...kan beskrivas som att tycka om att känna sig "uncomfortably exited" (ref: Tina Ornduff från Google Earth Outreach team, som vi hade via HangOut till personalen 130617 i Ängås aula).
 
TYCKER DU OM ATT KÄNNA DIG
???
 
Om inte bör det vara bland det viktigaste under nästa läsår!
 
 

 

Regler är den starkes stöd och den svages bibel?

Kategori: Allmänt

Det sa min farfar till min far som sa det till mig. En bra grund i ledarskapet för att man alltid måste värdera/tolka alla lagar/ styrdokument på ett sunt sätt. Utnyttja frirummet till det inte finns något kvar. Så att den pedagogiska miljön/utvecklingen hela tiden stimuleras.

Vi har på Orust just nu en skön miljö med MacBook Pro, en del iPads, Google Apps, bra trådlöst nätverk, UNIKUM och en stabil intern organisation som leds av rektorer som stimuleras av målen i vår plan/ kreativa lärarinitiativ/ processtöd från LinEducation + Tänk Om/ utvidgat kollegium via Twitter och Facebook. M m... Som jag skrivit i tidigare blogginlägg så har vi passerat nålsögat och har BÖRJAT nosa på (bra vara ärlig, först då kan man sätta upp mål på allvar som gör en bättre) skollagens kap 10 §10 om "...tidsenlig utbildning..." och Lgr 11 kap2.2 om "...modern teknik som verktyg för...".

MEN...
--skulle nu Google Apps bli stoppat i svenska skolor
(ref: DI:s beslut kring Salems kommun http://www.datainspektionen.se/Documents/beslut/2013-05-31-salems-kommun.pdf ) så vet jag inte vad jag skulle göra. Gråta är bara en liten del av hur jag skulle reagera. Jag resonerade med en pedagog i morse och ställde frågan till hen vad som vore värst. Att nästa upphandling går snett och det blir windowsbaserade PC. Eller att vi tvingas byta bort Google Apps. Hen sa att det vore som att välja mellan att få gonorré eller syfilis.

Vi är där nu. Vi har enkel teknologi i våra händer. Snälla, stoppa oss inte nu. Google främjar den digitala delaktigheten i en takt som en racerbil i jämförelse mot en snigel (inga system nämnda men inga glömda).

Vår idé kring våra Google-domäner bygger på att inte ha någon känslig information där. Ingen typ av bedömning överhuvudtaget mot lokala eller centrala mål. Inga Google formulär där vi samlar in användarnamn. Inga avbockningslistor på friluftsdagar där resultat skrivs in. Inga underlag för åtgärdsprogram eller elevhälsomöten. Ingen dålig mejl-disciplin med känslig info kors och tvärs. M m... Vi är motsatsen till Sollentuna, kan man säga. Vår myndighetsutövning kring lärandet sker på UNIKUM. Vad gör det om inte våra mejl, kalenderbokningar eller delade dokument kan garanteras vara raderade från internet om vi mot förmodan skulle gå ifrån Google Apps? Vem skulle läsa den massan information?

Vi sitter dock lugnt i båten och ror med fasta tag på ett vatten med just nu lite obehagliga krusningar...