Dag 2 Finlandsbesök # 2
Kategori: Benchlearning 2011 Sverige-Finland
Skolan har idag en konstnärlig profil och var ursprungligen ( till in på 70-talet ) en skola bara för flickor. När gymnasiet, som är på skolan idag, ska till andra lokaler 2012 kommer en annan 7-9 skolas elever och personal att flytta in. Den skolans profil är latin och var en ursprungligen en skola bara för pojkar ( även den till in på 70-talet ).
Skolan präglas av en tydlig "leading idea”:
”Tammerkoski school is specialized for visual art. The main goal is to give all pupils possibility to succeed, supporting their own talent.”
Avseende 7-9 delen:
50% av eleverna kommer från upptagningsområdet. 1/ 5 är externt sökande. En del kommer från en skola för lägre åldrar där man har en liknande profil.
- Skolan har ett faddersystem. De i år 9 som vill vara med söker till det i år 8. De blir sedan faddrar får år 7 ( som är nya på skolan ). Det är status att vara fadder!
Vi besökte en lektion i finska för år 9 där man hade ”speed”-novellarbete. Syftet var att öva på starten av en novell. Det gick ut på att alla elever satt vid en dator. Man skulle börja på en novell och man fick 5 minuter. Efter de 5 minutrarna bytte man plats och fick fortsätta med en annans novell. Fortfarande med fokus på starten i novellen. Och så fortsatte det så. På det sättet fick alla tolka/ analysera fleras tankar/ sätt att starta en novell på. De tvingades värdera det de fick framför sig och kritiskt granska kvalitén. För att eventuellt ändra.
Vi fick en intervju med 5 lärare och 5 elever i grupp. Jätteintressant!
Eleverna var inte missnöjda med någon lärare. De tyckte att alla lärarna var motiverade och det var det viktigaste tyckte de. De sa att de kände att lärarna ville att de skulle lyckas. De fick hjälp att studera, att hitta sitt sätt att lära. Vidare sa de att lärarna har förtjänat den respekten de har, det är inget man får automatiskt.
En lärare lyfte fram att den lilla invandringen gav mer homogena grupper och att det var en stor anledning till Finlands bra resultat. Min lärgrupps-kollega Håkan ( rektor på en 7-9 skola i svensktalande Österbotten ) undrade över varför inte det var så i Canada också. De har liknande resultat och en stor invandring. Så slutsatsen är att det beror på hur invandringen hanteras i samhället.
Vi besökte även grann-skolan med upp till år 6:
- Det märktes tydligt att Finland lägger stor vikt vid att hjälpa tidigt!
Aha!!!
1/ Det finns eventuellt en möjlighet till elevutbyte under 1 vecka HT- 11 i år 9 med Tammerkosken koulu.
2 elever från FInland hit och 2 elever från Henåns skola till Tammerfors. Det bygger på att man bor hos varandras föräldrar och tar den elevens plats i klassen. Med en elevuppgift att reflektera över skillnaderna i svensk och finsk skola. Inom ramen för det finsk -svenska samarbetet på Rektorsprogrammet.
Skulle det vara intressant, tycker ni?
2/ Det finns eventuellt en möjlighet till, på lärarnivå. Håkan kanske kan få hit 2 lärare 7-9 från Finland v. 37/ 2011 som skuggar varsin lärare ( ihopparning mot samma ämnen, minst goda engelska-kunskaper från bådas sida ett krav ) i 1 vecka. Det bygger på att de lärarna bor hemma hos lärare hos oss.
Skulle det vara intressant, tycker ni?