Reflektioner efter London-veckan 2016
Kategori: Allmänt
Förändringsarbete är enkelt att prata om men ack svårt att driva. Men, ingen omöjlighet.
Orust har LinEducation som en av våra leverantörer i IKT-miljön, därför har vi åkt med dem ett par år till London-veckan med ett tydligt mål, att ge rektorer/förskolechefer och lärare ordentligt med tid att tänka ihop och få till bestående förändring på hemmaplan.
Att få till förändring (till den kvalitétsnivå man vill) går överhudtaget inte utan en tydlig idé som lyfts fram passionerat/kompetent av alla i ledningen.
Men ledningen menar jag en vanlig skolkommun med förvaltningschef, hens stab, rektorer och förskolechefer.
Således måste det vara det man bottnar i när man försöker analysera det som händer i verksamheten. D v s, de här 2 punkterna:
- Finns en tydlig idé? (är ett svårt förarbete inklusive förankring och visualisering)
- Är ledaren passionerad/kompetent? (kräver vissa personliga egenskaper)
Kvittot:
- Upplever eleverna och lärarna att den tydliga idén levs? (man måste kolla med rätt personer avseende levererad kvalité)
Är svaret nej på någon av de 2 punkterna kommer det inte bli någon förändring. Då måste man jobba med de 2 punkterna, på allvar.
Sugen på en resa nästa år 2017 som är så här med LinEducation:
- Man får inte åka med om man inte som kommun/skola förarbetat resan ordentligt.
- Cheferna blir ordentligt drillade i ett helt eget spår. Från vision till didaktik. Mycket mer kravfyllt än tidigare år.
- Låt lärarna trendspana på olika sätt. På mässan. På härliga teman med mycket "görande", mycket "tänkande" och väldigt lite lyssnande mer än sammanhängande 7 minuter.
- Knyt samman lärarna med cheferna sista dagen.
Kanske skulle det då bli färre resande med Lin. Men det skulle bli mer kvalité utifrån ett organisationsperspektiv.