orustskolautvecklingsarbete

Här har jag skrivit för att 2011-2016 dokumentera skolutvecklingstankar utifrån mitt perspektiv såsom inom Orust kommun anställd rektor, med det tillfälliga uppdraget IKT-koordinator (i samband med vår breda satsning på digitala lärverktyg). En perfekt parkerad blogg att kolla på då och då. Hur tänkte jag då? Hmm... Sometimes I write in english. Administreras av/administrated by [email protected]

Dag 3 i Finland

Kategori: Benchlearning 2011 Sverige-Finland

Dagen började med att Kristina Englund från Skolverket pratade om anledningen till våra stora pågående reformer inom skolväsendet i Sverige.

- "Mer styrning över friskolorna", p g a den ökade segregeringen i elevernas kunskapsresultat.
- "Lärarlegitimation", p g a minskad lärarkompetens och och att det idag är ett oattraktivt yrke.
- "Betyg tidigare med större fokus på de grundläggande kognitiva förmågorna", p g a en mindre och mindre likvärdig skola.
- "Synvända avseende att resurser ska in till klassrummet och bort från särskilda grupper", p g a nackdelarna med den tills idag pågående differentieringen i undervisningen. Idag är det så att de sämre blir sämre och de bättre blir bättre.
- "Ny lärarutbildning", p g a flummigt genomförd individualiseringsprocess för eleven i och med LpO 94.

Hon nämnde också ett "Lärarlyft 2" som kommer inom kort. Lärarlegitimationen ska gälla från i höst men det är interimsregler till 2015. Men de ej behöriga idag tills vidare-anställda MÅSTE komplettera upp innan 2015.

I lärgruppen började vi att planera kommande skolbesök hos varandra. Jag besöker 2 st 7-9 skolor nära Helsingfors v. 16. Finnarna kommer till oss v. 37. Min lärgrupp har i september valt att fokusera på Henåns skola.

Axplock från dagarnas sammanfattning:

- Det är många detaljer som skiljer Finlands skolor från våra. Men lika många detaljer som är som hos oss.
Finland är lite rädda för att stagnera. De tar inte PISA-framgångarna som enbart positivt utan är mer oroliga för att de ska luta sig tillbaka och inte regera tillräckligt snabbt på behoven från "21 st century learning". Bl a anser de att vi är mycket bättre på att följa elevens sociala utveckling.

- Det måste ske ett lärarutbyte också. En i min lärgrupp kommer från Jakobsdal ( där finlandssvenskarna dominerar, svenskatalande skolor ). De har möjlighet att söka medel från en kulturfond ( för saker som främjar den finlandssvenska kulturen ) för att skicka lärare en vecka till oss. Skulle någon våga/ vilja ha en finsk lärare i sitt klassrum en vecka? Tänk vilken chans!!! Hör av er tll mig då.

- Det behövs en större nordisk samsyn på hur vi ska anpassa oss till morgondagens samhälles krav ( som vi inte vet något om ).

Återkommer med reflektioner om en vecka.



Kommentarer


Kommentera inlägget här: