orustskolautvecklingsarbete

Här har jag skrivit för att 2011-2016 dokumentera skolutvecklingstankar utifrån mitt perspektiv såsom inom Orust kommun anställd rektor, med det tillfälliga uppdraget IKT-koordinator (i samband med vår breda satsning på digitala lärverktyg). En perfekt parkerad blogg att kolla på då och då. Hur tänkte jag då? Hmm... Sometimes I write in english. Administreras av/administrated by [email protected]

På väg mot deltagande i ett benchlearning-samarbete med Finland

Kategori: Benchlearning 2011 Sverige-Finland

Jag är uttagen av Rektorsprogrammet ( Karlstads universitet ) att vara med i ett erfarenhetsutbyte mellan skolor i Finland och Sverige. Det utbytet pågår tlll att börja med under 2011. Arbetet kommer ske i lärgrupper.

Idag åker jag till Finland 3 dagar. I september kommer de i projektet ingående rektorerna från Finland till oss i Sverige.

Syftet är att lägga var och en av deltagande rektors enskilt största dilemma på bordet i en lärgrupp. Dilemman kring att driva skolutveckling mot de uppsatta målen och mer konkret mot framgångsrika skolor för det livslånga lärandet.

Mitt dilemma formulerar jag så här:

"How much is it OK to lead the way for the development concerning your own school, without killling the staff´s creativity?

For example, we are going towards a school that is lead by an overall local pedagogic idea. We mean to relate to that idea when evaluating the working organisation, the development organisation, the teaching. A more on line- evalution tool."


I lärgrupperna, precis som hos oss, är syftet att lära av varandras samlade beprövade erfarenhet och den vetenskapliga grund vi känner till kring skolutveckling.

Ska bli VÄLDIGT spännande. Som inledning fick vi en rapport att läsa, 44 sidor på svår engelska:

"School leadership for systemic improvement in Finland
A case study report for the OECD activity Improving school leadership
by: Andrew Hargreaves, Rapporteur Gábor Halász Beatriz Pont December 2007"


En intressant observation från ovan nämnda rapport som känns viktig:
Det GÅR inte att gå in med idén att kopiera det finska konceptet. P g a komplexiteten i det finska samhället som tillsammans skapat den bejakande skolkultur ( framför allt höga förväntningar på eleven ) som existerar.

Mer observationer kommer idag, torsdag och fredag.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: