Reflektion så här lite i efterhand från det inledande internatet med våra finska kollegor
Kategori: Allmänt
Märkligt... Vi anammar alla metoder med hull och hår som kommer ursprunglingen från näringslivet i USA. Hur vi ska styra skolan. Hur vi ska jobba med relationer för att lyckas i det framtida samhället. Hur man ska se på kompetensutveckling.
Det Finland har som är unikt är de i det samhället inbyggda förväntningarna på skolan. Skolledarna känner det. Lärarna känner det. Eleverna känner det. Samhället känner det. De bästa unga kvinnorna i landet blir lärare i de yngre åldrarna. Det är talande för skillnaden mellan länderna. Det finns ingen "metod" att kopiera.
Det svenska Rektorsprogrammet som det är utformat nu ( och jag hoppas den nya lärarutbildningen har liknande inriktning ) har fokus på:
- formativ bedömning som huvudmetod för bedömning utifrån de grundläggande kognitiva förmågorna, kontinuerligt i undervisningen
- det relationsskapande arbetet i varje situation ( kommunikationsfärdighet ) måste fungera innan eleven kan lära sig
- skolans utvecklingsarbete måste fokusera på det viktigaste, undervisningen i klassrummet
- skolledarens ledarskap måste utgå från en förståelse för hur enskild kollega fungerar, hur den förstår sitt uppdrag