Dag 2 på BETT
Kategori: Resereflektioner
Kl 07:45 hämtade 2 bussar oss. 1 buss gick till Bowes primary school ( primary och secondary school ). Där var jag förra året. Gammal byggnad med ny teknik. Fokus i första hand= förhållningssättet gentemot varandra. Fokus i andra hand= hög standard avseende IKT. I år valde jag en ny skola att besöka. Det blev Flitch Green i countyt Essex ( 1 1/2 timme med buss, strax NO om London ), 142 elever. Även det primary och secondary. Samma fokus som Bowes, i stort. Helt nybyggd skola. Båda skolorna kör med IKT-utrustning från Apple. Båda skolorna kör med skoluniformer.
Head teacher ( rektor ) Helen mötte oss och började med att berätta om den prestationsångerst det innebar att faktiskt starta en skola från "scratch". Byggdes på en äng, hon fick anställa helt fritt. Hon berättade om bl a 2 frågor hon ställde och spann vidare på vid anställningsintervjuerna. Tycker du om att klä ut dig? Syftet med det var att kolla hur villig läraren var att komma ur sin "comfort zone" som person. Kan man bjuda på sig skapar man lättare relationer med elever. Ett annat syfte var att se om man var en person som tittade sig om efter nya sätt att agera. Spelar du dataspel? Syftet med det var att kolla ens grundläggande inställning till ny teknik. Båda 2 dessa frågor är viktiga och visar om man är beredd att vara på elevens arena. Och på så sätt bidra till en så bra lärmiljö som möjligt.
Skolan har något de kallar för "challenge time" varje dag i varje klass. Där ska eleverna utmanas kring de grundläggande förmågorna, socialt och kunskapsmässigt. Eleven kan lätt välja ( och se ) vilken nivå den jobbar mot utifrån ett system med brons, silver och guld-nivåer.
I varje klass så har de för en viss tidsperiod ( läs i vår värld: tidsperiod för LPP ) indelning till, 2 och 2, "learning partners" ( sv: lärkompisar ). Lärkompisarna har ett ansvar för varandras ( och sitt eget ) lärande under den perioden.
Skolan utgår från i allt att lära barnen för livet i första hand, inte för arbete. Därav har deras "challenge time" sådan framträdande roll. Lite så som vi börjat tänka kring undervisning som utgår från de grundläggande kognitiva förmågorna i första rummet.
Problemlösande och praktiskt "hands-on" för att bevisa teorierna är genomgående för verksamheten. Ett exempel var att eleverna i en klass fick i uppdrag att flytta på en sten utomhus. Rent uppenbart var stenen väldigt tung och skulle inte gå att flytta bara genom handkraft. Lärarna lät verkligen eleverna själva komma fram till lösningen. Det tog sitt tag men eleverna hade växt enormt i sitt sätt att identifiera probelm och lösa dem. Och många ämnen involverades. Viktigt! "Hands-on"...
I år har de som tema att göra en skolfilm. Det handlar om detektiver som åker runt på de olika kontinenterna i världen. De möts ofta av dans och musik på sin resa.
Jag var inne i en klass som hade musik med 4-5 åringar. 1 grupp satt med varsin dator, hörlurar och mjukvaran "garage band" igång. De producerade musik!!! Det roliga och bra med "garage band" är att det är så enkelt att skapa musik. Man gör det utifrån en "timeline" och man kan kombinera mycket. Det finns mycket förinstallerat avseende ljud och rytmer. Jag provade det själv härom kvällen hemma i Sverige. Tog pianolektion 1 ( är 4 piano- och 4 gitarrlektioner förinstallerade ) och en jättepolett trillade ner avseende hur accorduppbyggandet sker. I och med att jag spelar trumpet och kan noter så kunde jag lätt förstå grundstrukturen kring hur man kompar med piano till en låt. Och alla "tutorials" ( instruktionsfilmer ) är verkligen pedagogiska. Det säljs även billiga ( ungefär som en låt på ITunes ) instruktionsfilmer som riktiga artister spelat in. Ex kan man då välja att se Kelly Clarksson ge dig en lektion i "Because of you" på piano. Du kan välja att spela med ( och variera stödljudet ), stoppa/ bromsa takten när du vill. Fantastiskt skön känsla när man lyckas. Enkelt sätt att skapa ett musikintresse. Självklart kan man även göra "podcasts" ( röstinspelningar ) utifrån ex ett intervjuperspektiv eller berättande/ förklarande. Och allt följer det intuitiva tänkandet att alla mediaprogram ( iMovie, iPhoto, gargage band ) är sammankopplade och följsamma utifrån det syftet man har med produktionen. Bildspel, film, röstinspelning m m.
Deras pedagogiska helhetsidé utgår från vad en elev behöver på 2000-talet. De grundläggande kognitiva förmågorna står högst på listan och att eleven hela tiden utmanas i sitt lärande.
Imorgon blir det ett morgonsim på fitness-centret brevid ( 10 GBP för sauna, pool, gym m m ). För att sedan orka med en fullspäckad dag med bl a besök i Apples butik vid Covent garden. Där ger de bl a gratislektioner i hur man kan använda den nya läsplattan IPad. Det finns så många bra gratis-applikationer ( appar, IPhone-användare känner igen sig ) som man kan använda i skolans värld. Därefter mot mässområdet. Huvudfokus för mig där blir interaktiva tavlor och lärplattformer i molnet ( Mocrosoft Live kontra Google apps ). För att avsluta med en föreläsning från YBC i Nacka, som ska prata lite om ett fortbildningskoncept som heter TÄNK OM.
Natti