Dagen började med att Kristina Englund från Skolverket pratade om anledningen till våra stora pågående reformer inom skolväsendet i Sverige.
- "Mer styrning över friskolorna", p g a den ökade segregeringen i elevernas kunskapsresultat.
- "Lärarlegitimation", p g a minskad lärarkompetens och och att det idag är ett oattraktivt yrke.
- "Betyg tidigare med större fokus på de grundläggande kognitiva förmågorna", p g a en mindre och mindre likvärdig skola.
- "Synvända avseende att resurser ska in till klassrummet och bort från särskilda grupper", p g a nackdelarna med den tills idag pågående differentieringen i undervisningen. Idag är det så att de sämre blir sämre och de bättre blir bättre.
- "Ny lärarutbildning", p g a flummigt genomförd individualiseringsprocess för eleven i och med LpO 94.
Hon nämnde också ett "Lärarlyft 2" som kommer inom kort. Lärarlegitimationen ska gälla från i höst men det är interimsregler till 2015. Men de ej behöriga idag tills vidare-anställda MÅSTE komplettera upp innan 2015.
I lärgruppen började vi att planera kommande skolbesök hos varandra. Jag besöker 2 st 7-9 skolor nära Helsingfors v. 16. Finnarna kommer till oss v. 37. Min lärgrupp har i september valt att fokusera på Henåns skola.
Axplock från dagarnas sammanfattning:
- Det är många detaljer som skiljer Finlands skolor från våra. Men lika många detaljer som är som hos oss.
Finland är lite rädda för att stagnera. De tar inte PISA-framgångarna som enbart positivt utan är mer oroliga för att de ska luta sig tillbaka och inte regera tillräckligt snabbt på behoven från "21 st century learning". Bl a anser de att vi är mycket bättre på att följa elevens sociala utveckling.
- Det måste ske ett lärarutbyte också. En i min lärgrupp kommer från Jakobsdal ( där finlandssvenskarna dominerar, svenskatalande skolor ). De har möjlighet att söka medel från en kulturfond ( för saker som främjar den finlandssvenska kulturen ) för att skicka lärare en vecka till oss. Skulle någon våga/ vilja ha en finsk lärare i sitt klassrum en vecka? Tänk vilken chans!!! Hör av er tll mig då.
- Det behövs en större nordisk samsyn på hur vi ska anpassa oss till morgondagens samhälles krav ( som vi inte vet något om ).
Återkommer med reflektioner om en vecka.
Ett samarbete med Finland har inletts. För min del innebär det att vara i en lärgrupp ( Aleksis 2 ) med Jyrki, Saara, Håkan och Helena. Jyrki har hand om år 7 - gymnasiet. Saara har hand om år 7-9. Håkan har år 7-9. Helena från Sverige har förskola-år 6 i Trelleborg. Jag har för dem stolt visat upp vår skolkatalog på Henån.
Vi började precis som ni mån v 44 med att själva formulera vårt enskilt största dilemma kring skolutveckling. Och sedan använder vi varandras kunskaper, annan beprövad erfarenhet för att hitta vägar för att lösa dilemmat. Kopplat till vetenskapliga grunder.
Under dagen har det varit varvat gemensamma s k "keynotes" ( föreläsningar som ska ge bränsle till i det här fallet lärgrupperna ).
Inledde gjorde Kauko Hämäläinen från Helsingfors universtitet.
Han konstaterade att finnarna inte analyserat varför de gör så bra ifrån sig på PISA. Men de har ett läge där de bästa kvinnliga talangerna i landet blir lärare i "primary school" ( vårt lågstadium ).
Första keynoten var med Pasi Sahlberg från CIMO ( Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete ) i Finland.
Han gjorde klart att det viktigaste för en skolas kultur är att:
- äga en vision ( pedagogisk helhetside )
- delta i skolutveckling
- vara medveten om varför olika trender i skolan uppstår
Sedan fick vi träffa våra processledare ( de kallar sig "process facilitators" ). En från Finland och en från Sverige. De ser till att allt fungerar och lämnar inspel till lärgrupperna.
Andra keynoten var med Monika Törnesten och Helene Ärlestig från Umeå universitet.
De pratade om hur vi skulle arbeta som pedagogiska ledare. Tänk om våra politiker vore med här! Det krävs en del för att ha tid för att kunna vara det fullt ut, pedagogiska ledare också. Men mycket i vardagen går såklart att göra bättre.
Summering:
Bra dag. Fick mycket energi för vårt arbete mot en pedagogisk helhetsidé. Har en lärgrupp med mycket samlad erfarenhet. Arbetet i lärgrupperna ser lovande ut. I september kommer de till Sverige. Och ska bl a se på Henåns skola.
Återkommer imorgon.
Jag är uttagen av Rektorsprogrammet ( Karlstads universitet ) att vara med i ett erfarenhetsutbyte mellan skolor i Finland och Sverige. Det utbytet pågår tlll att börja med under 2011. Arbetet kommer ske i lärgrupper.
Idag åker jag till Finland 3 dagar. I september kommer de i projektet ingående rektorerna från Finland till oss i Sverige.
Syftet är att lägga var och en av deltagande rektors enskilt största dilemma på bordet i en lärgrupp. Dilemman kring att driva skolutveckling mot de uppsatta målen och mer konkret mot framgångsrika skolor för det livslånga lärandet.
Mitt dilemma formulerar jag så här:
"How much is it OK to lead the way for the development concerning your own school, without killling the staff´s creativity?
For example, we are going towards a school that is lead by an overall local pedagogic idea. We mean to relate to that idea when evaluating the working organisation, the development organisation, the teaching. A more on line- evalution tool."
I lärgrupperna, precis som hos oss, är syftet att lära av varandras samlade beprövade erfarenhet och den vetenskapliga grund vi känner till kring skolutveckling.
Ska bli VÄLDIGT spännande. Som inledning fick vi en rapport att läsa, 44 sidor på svår engelska:
"School leadership for systemic improvement in Finland
A case study report for the OECD activity Improving school leadership
by: Andrew Hargreaves, Rapporteur Gábor Halász Beatriz Pont December 2007"
En intressant observation från ovan nämnda rapport som känns viktig:
Det GÅR inte att gå in med idén att kopiera det finska konceptet. P g a komplexiteten i det finska samhället som tillsammans skapat den bejakande skolkultur ( framför allt höga förväntningar på eleven ) som existerar.
Mer observationer kommer idag, torsdag och fredag.
Så mycket teknologi där ute som man kan börja nafsa på, i sin egen takt. Men att medvetet BÖRJA nafsa, det måste var och en som pedagog och rektor.
Varför skriver jag så?
Förutom vikten av att knyta an till eleverna och att ständigt ge dem återkoppling i lärandet så är det avgörande, avseende att nå bättre resultat, att knyta an till elevens verklighet. Och det underlättas av ett bejakande synsätt kring ny teknologi.
Jag kommer att erbjuda coachning för pedagoger 2 och 2, i syfte att börja nafsa på gammal och ny teknologi. Tätt sammanflätat med vår läroplans ( nuvarande och kommande ) kunskapssyn. Ni kan gärna ta kontakt 2 och 2 redan nu.