orustskolautvecklingsarbete

Här har jag skrivit för att 2011-2016 dokumentera skolutvecklingstankar utifrån mitt perspektiv såsom inom Orust kommun anställd rektor, med det tillfälliga uppdraget IKT-koordinator (i samband med vår breda satsning på digitala lärverktyg). En perfekt parkerad blogg att kolla på då och då. Hur tänkte jag då? Hmm... Sometimes I write in english. Administreras av/administrated by [email protected]

Tankar från benchlearning Finland-Sverige på Lidingö

Kategori: Benchlearning 2011 Sverige-Finland

Så var en intensiv vecka till ända... Började i måndags eftermiddag med att jag hämtade min lärgrupp i Göteborg. 2 finnar, 1 finska och 1 svenska. Målet var att göra skolobservationer på Henåns skola under tisdagen. För att sedan på onsdagen åka upp till Lidingö och träffa alla lärgrupper under ledning av svenska Skolverket och finska Utbildningsstyrelsen.

I tidigare blogg-inlägg kan ni läsa om mina observationer i finska klassrum.

Tisdagen på Henåns skola var väldigt intressant. Vi besökte bl a 4 lektioner. 2 behöriga lärare på förmiddagen och 2 obehöriga lärare på eftermiddagen. Jag gjorde valet medvetet, alla 4 lärare är av eleverna omtyckta lärare. Intrycket var professionella lärare och intresserade elever.

Ett viktigt konstaterande av alla i lärgruppen: en bra lärare lärare i Finland jobbar på samma sätt som en bra lärare i Sverige.

Flera konstateranden av stor vikt:
- en ämneslärare i Finland måste ha läst till magisterexamen i ett av sina ämnen, gör att man tvingas koppla forskningen till praktiken.
- en lågstadielärare får förutom en intervju innan antagningen till lärarutbildningen göra ett lämplighetstest, där man bl a ska planera en lektion ( de får en allmän magisterexamen ).

En viktig slutsats av alla i lärgruppen är att en bra lärare känneteckans av att de lever de 3 orden stolthet ( över sin profession ), förtroende ( för sig själv/ elever/ kollegor/ ledning/ föräldrar ) och passion.

- En del saker kan bara påverkas på systemnivå
Ex hur lärarutbildningen ser ut.

-En hel del saker kan påverkas på skolnivå
Ex hur man kan individualisera kompetensutvecklingen, hur man lägger schema m m.

-En hel massa saker kan påverkas på personlig professionell nivå såsom rektor såväl som pedagog
Ex att rektor väljer att genomföra medvetna och professionella klassrumsobservationer, med Lgr11-fokus, och ger direkt feedback till pedagogen efter lektionen med hjälp av "2 stars and a wish".

Håkan i min lärgrupp från Pedersöre ( i höjd med Umeå ) har  en 7-9-s skola och deras schema är en dröm. 3 perioder på ett läsår. Alla elever har 4 st 75-minuterslektioner/ dag. Samma tider varje dag. Innebär alltså att eleven bara har 4 ämnen/ dag. Jag har en möjlighet att åka dit i höst och ta med mig schemaläggare för att förstå hur de gjort. Bygger mycket på att man inte har mycket låsningsar som ex att lärare inte undervisar på andra skolor etc.