orustskolautvecklingsarbete

Här har jag skrivit för att 2011-2016 dokumentera skolutvecklingstankar utifrån mitt perspektiv såsom inom Orust kommun anställd rektor, med det tillfälliga uppdraget IKT-koordinator (i samband med vår breda satsning på digitala lärverktyg). En perfekt parkerad blogg att kolla på då och då. Hur tänkte jag då? Hmm... Sometimes I write in english. Administreras av/administrated by [email protected]

Intryck från BETT-mässan i London 10-14 januari

Kategori: Resereflektioner

Det var första gången jag besökte BETT-mässan, kanske mest beroende på att jag känt att det
finns så många andra kollegor som är bättre än jag på IT-frågor. Nåväl, nu var jag i alla fall
med och det var en både trevlig och givande resa.
I gott sällskap
Vi åkte en resa arrangerad av ett företag som heter LIN Education tillsammans med drygt
500 andra likasinnade från andra kommuner och friskolor. Det fina med detta sätt att åka till
mässan är att det inramas av så mycket mer. Vi har lyssnat på givande föredrag och varit på
skolbesök merparten av tiden. Själva mässan besökte vi under fredagen och trots den enorma
mängd montrar och utställare så känner man sig ganska nöjd efter en heldag.
Givande erfarenhetsutbyte
I och med att vi hela tiden träffade så många människor från andra kommuner så erbjöds stora
möjligheter till erfarenhetsutbyte. Detta såg jag som väldigt nyttigt för just nu söker alla efter
en så bra lösning som möjligt och varianterna är många. Utan att vara i närheten av expertnivå
så tycker jag Orust IKT-strategi känns som genomtänkt och med stora möjligheter till bra
funktioner ett bra tag framöver. Det fina är att vi söker en enhetlig modell, både vad gäller
själva datorerna men också övrig IT-utrustning och programvaror.
Det fanns många kommuner som delade med sig av sina förtjänster men också misstag. En
sak jag konstaterade är att vårt Unikum är det bästa, eller kanske enda, som fungerar när
det gäller skriftliga omdömen. Flera kommuner var förtvivlade över nyss ingångna avtal
med andra system där man upplevde stora brister. Flera vittnade också om att de hade olika
lösningar på olika skolor med blandning av PC och Mac-datorer, ofta för att man inte lyckats
enas eller tydliga strategier saknats.
Nu vill vi igång!
Nu får vi hålla tummarna för att den upphandling som strax inleds genomförs utan problem
i form av överklaganden eller annat som sinkar processen. Som jag ser det behöver vi igång
med utbildningsinsatser till de skolor och pedagoger som skall igång först. Jag har ingen
aning om hur brett första steget kan bli, om det blir Henån självt, eller om det blir båda 7-9-
skolorna eller rent av även 1-4-satsningen på årskurs 1-6. Under alla förhållande ser jag det
som viktigt att de som blir aktuella får börja utbilda sig, för det är ju ett helt nytt arbetssätt vi
tar kurs mot. Hur detta skall gå till kommer att kommuniceras inom kort.
Önskar att fler kan göra liknande resor
Till kommande år ser vi det som angeläget att fler människor kan göra samma resa som vi
gjorde. Att pedagoger träffas och byter tankar ger säkert en rejäl skjuts på utvecklingen, något
som många skolor/kommuner redan insett. Kanske kan även någon/några politiker åka med
för att ge sig själv en möjlighet till djupare kunskap kring en IT-utveckling i turbofart.
Många svåra avväganden
En intressant fråga är om det är interaktiva SMART-boards som skall monteras i våra skolor
eller om andra alternativ kan vara väl så tilltalande. Utifrån mässbesöket kunde vi konstatera
att det sker väldigt mycket även på projektorsidan där interaktiviteten uppnås på vanliga
väggar eller skrivtavlor, här behöver vi hålla oss ajour för att få det bästa när vi väl köper till
våra skolor. Därtill förefaller det som att priserna sjunker i takt med att allt fler aktörer ger sig
in i konkurrensen vilket givetvis är gynnsamt.
Intryck från skolbesök
Avslutar detta inlägg med tankar från ett besök på Bohunt school, en skola för åldrarna 11
– 16 år. Skolan har ca 1350 elever och alla bär skoluniform. Ur en IT-aspekt var det säkert
inte det mest givande besöket vi kunde ha gjort, men det var väldigt spännande att se ändå.
Vi fick se en mycket kreativ skola där de praktiska ämnena hade stor status och där eleverna
presterade fantastiska arbeten. Man såg idrotten som viktig och hade flera hallar och många
planer utomhus, bl.a. med konstgräs. Dans var viktigt inslag och detta likväl mycket annat
filmades.
Skolan var mycket lugn, det fanns en stark tydlig respekt mellan elever och lärare och man
fäste stor vikt vid det egna tänkandet och ansvaret hos eleverna. Lokaler och miljöer höll lägre
standard än vad vi har i våra skolor. Lunch serverades inte utan eleverna hade med sig mackor
eller liknande själva.
Någon frågade rektorn hur de gör med skriftliga omdömen. Det kanske förvånande svaret
blev att de hade slutat med detta för de tyckte att det tog för mycket tid från undervisningen!!!
Med förhoppning om en snar och positiv IT-utveckling
Lars Eriksson
Det var första gången jag besökte BETT-mässan, kanske mest beroende på att jag känt att det
finns så många andra kollegor som är bättre än jag på IT-frågor. Nåväl, nu var jag i alla fall
med och det var en både trevlig och givande resa.
I gott sällskap
Vi åkte en resa arrangerad av ett företag som heter LIN Education tillsammans med drygt
500 andra likasinnade från andra kommuner och friskolor. Det fina med detta sätt att åka till
mässan är att det inramas av så mycket mer. Vi har lyssnat på givande föredrag och varit på
skolbesök merparten av tiden. Själva mässan besökte vi under fredagen och trots den enorma
mängd montrar och utställare så känner man sig ganska nöjd efter en heldag.
Givande erfarenhetsutbyte
I och med att vi hela tiden träffade så många människor från andra kommuner så erbjöds stora
möjligheter till erfarenhetsutbyte. Detta såg jag som väldigt nyttigt för just nu söker alla efter
en så bra lösning som möjligt och varianterna är många. Utan att vara i närheten av expertnivå
så tycker jag Orust IKT-strategi känns som genomtänkt och med stora möjligheter till bra
funktioner ett bra tag framöver. Det fina är att vi söker en enhetlig modell, både vad gäller
själva datorerna men också övrig IT-utrustning och programvaror.
Det fanns många kommuner som delade med sig av sina förtjänster men också misstag. En
sak jag konstaterade är att vårt Unikum är det bästa, eller kanske enda, som fungerar när
det gäller skriftliga omdömen. Flera kommuner var förtvivlade över nyss ingångna avtal
med andra system där man upplevde stora brister. Flera vittnade också om att de hade olika
lösningar på olika skolor med blandning av PC och Mac-datorer, ofta för att man inte lyckats
enas eller tydliga strategier saknats.
Nu vill vi igång!
Nu får vi hålla tummarna för att den upphandling som strax inleds genomförs utan problem
i form av överklaganden eller annat som sinkar processen. Som jag ser det behöver vi igång
med utbildningsinsatser till de skolor och pedagoger som skall igång först. Jag har ingen
aning om hur brett första steget kan bli, om det blir Henån självt, eller om det blir båda 7-9-
skolorna eller rent av även 1-4-satsningen på årskurs 1-6. Under alla förhållande ser jag det
som viktigt att de som blir aktuella får börja utbilda sig, för det är ju ett helt nytt arbetssätt vi
tar kurs mot. Hur detta skall gå till kommer att kommuniceras inom kort.
Önskar att fler kan göra liknande resor
Till kommande år ser vi det som angeläget att fler människor kan göra samma resa som vi
gjorde. Att pedagoger träffas och byter tankar ger säkert en rejäl skjuts på utvecklingen, något
som många skolor/kommuner redan insett. Kanske kan även någon/några politiker åka med
för att ge sig själv en möjlighet till djupare kunskap kring en IT-utveckling i turbofart.
Många svåra avväganden
En intressant fråga är om det är interaktiva SMART-boards som skall monteras i våra skolor
eller om andra alternativ kan vara väl så tilltalande. Utifrån mässbesöket kunde vi konstatera
att det sker väldigt mycket även på projektorsidan där interaktiviteten uppnås på vanliga
väggar eller skrivtavlor, här behöver vi hålla oss ajour för att få det bästa när vi väl köper till
våra skolor. Därtill förefaller det som att priserna sjunker i takt med att allt fler aktörer ger sig
in i konkurrensen vilket givetvis är gynnsamt.
Intryck från skolbesök
Avslutar detta inlägg med tankar från ett besök på Bohunt school, en skola för åldrarna 11
– 16 år. Skolan har ca 1350 elever och alla bär skoluniform. Ur en IT-aspekt var det säkert
inte det mest givande besöket vi kunde ha gjort, men det var väldigt spännande att se ändå.
Vi fick se en mycket kreativ skola där de praktiska ämnena hade stor status och där eleverna
presterade fantastiska arbeten. Man såg idrotten som viktig och hade flera hallar och många
planer utomhus, bl.a. med konstgräs. Dans var viktigt inslag och detta likväl mycket annat
filmades.
Skolan var mycket lugn, det fanns en stark tydlig respekt mellan elever och lärare och man
fäste stor vikt vid det egna tänkandet och ansvaret hos eleverna. Lokaler och miljöer höll lägre
standard än vad vi har i våra skolor. Lunch serverades inte utan eleverna hade med sig mackor
eller liknande själva.
Någon frågade rektorn hur de gör med skriftliga omdömen. Det kanske förvånande svaret
blev att de hade slutat med detta för de tyckte att det tog för mycket tid från undervisningen!!!
Med förhoppning om en snar och positiv IT-utveckling
Lars Eriksson

Dag 5 BETT-mässa m m London

Kategori: Resereflektioner

Jag träffade en pedagog på flyget hem, satt bredvid varandra. Vi pratade hela resan hem. Båda hade böcker framme som inte blev lästa.
Den här pedagogen kommer från Frida-koncernen och är mellanstadielärare. Frida som koncern är långt framme när det gäller digitala lärverktyg. De har ett dotterbolag som heter Didaktikcentrum som svarar för bl a kompetensutveckling.
Den här pedagogen personifierar för mig den moderna pedagogen ur ett "21st century learning"- perspektiv. Har man sett Sir Ken Robinsons lilla film på drygt 11 minuter förstår man vad jag menar
( www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U ). SE DEN!!!
Den här pedagogen personifierar för mig även det vi kommit fram till, i benchlearningsamarbetet med Finland 2011, som otroligt viktiga egenskaper i lärarkåren.
Nämligen "Passion, Stolhet, Förtroende" hos varje pedagog.
Bl a kom vi in på interaktiva tavlor ( se mitt föregående blogg-inlägg ). Varför ska vi ha dem? Är det så att de tar bort fokus för pedagogen från det kollaborativa lärandet där elevens vägar till målet är det viktiga? De är dessutom väldigt dyra.
Jag kommer försöka att ta fram en klassrumsstandard utifrån ett åldersperspektiv. F-3, 4-6 och 7-9. I den standarden tar jag inte med arbetsdatorer till eleverna.
Generellt/ Jag funderar på att istället för interaktiva tavlor ha en bra takmonterad projektor som ger en stor bild. Självklart kombinerat med bra högtalare och bra ljusavskärmningsfunktion. Även kanske 4 st IPod touch 4:e generationen och 2 st IPad 2. Samt 10 st bra hörlurar med mic.
Stadiespecifikt/ Inte funderat klart ännu.
Kanske är det så att den här klassrumsstandarden ( som kan fungera som en minsta gemensam nämnare ) kan få styra en IKT-investeringsplan 2012-2020?

Dag 4 BETT-mässa m m London

Kategori: Resereflektioner

Dagen har varit mycket bra. Har verkligen gått runt på mässan alla 3 och tänkt extremt mycket kring interaktiva tavlor. Det vi fastande för var en produkt som kommer inom ett par månader från Smart Technologies ( samma företag som levererat 43 st SmartBoard 680 till Henåns skola ).
En interaktiv tavla utan touchskärm. Som 2 personer kan skriva på samtidigt ( hittade bara en modell från EPSON som kan det i dagsläget ). Där man inte behöver en IR-penna ( unikt, finns bara på den produkten ). Som skjuter upp en bild på väggen på 100" ( mot 77" som är standard i de flesta klassrum idag ). Som kan sättas på en ställning så att den kan bli lägre för de yngre barnen. Med samma mjukvara som de redan leverade SmartBoards har ( heter Notebook, förenklar mellan skolor att vi har samma ). Altså utan touchskärm ( en sak som kommer underlätta för den löpande IKT-investeringsplanen ). Till halva priset av de vi köpt till Henåns skola.
Nu tll Covent garden för att äta lite middag med Lars och Britt-Marie.

Dag 3 BETT-mässa m m London

Kategori: Resereflektioner

Dagen har varit intensiv och bra.
Har fått ta del av en studie från "Kairo´s future", de 4 viktigaste slutsatserna där gicks igenom. Elever, lärare och förvaltningsledning/ IT-strateger deltog i enkäten bakom studien.. Genomgången leddes av Frida Edman ( f d Didaktikcentrum ) med en panel bestående av Cecilia Svedhem ( nyutexaminerad gymnasieelev ) och Danel Lundqvist ( bitr rektor på YBC gymnasium i Nacka ). På alla 4 punkter fick vi kvitton på att vi gör rätt i och med vår IKT-pedagogiska plan och inriktningen på vår upphandling. Känns skönt att vi tänkt/ tänker rätt! Ser fram emot att få föra en dialog med alla kring dessa 4 punkter, för att föra ett resonemang om vi känner igen oss på Orust.
David Kirtlan från ett brittiskt utbildningsföretag hade en mycket bra föreläsning om hur elever bättre kan visa kunskapskvalitéer och lärare mer professionellt kan göra formativ bedömning, med teknologi. Främst pratade han om podcasts. En podcast är en liten film med ett syfte. Tänk er att läraren enkelt med en IPod touch spelar in sin feedback till 2 elever samtidigt "live". Läraren tänker då mer på vad han/ hon säger för att det spelas in. Eleven kan se på det flera gånger och reflektera över det själv och med en kompis eller förälder när han/ hon vill. Det är hög kvalité. Sedan gjorde han reklam för det helt gratis underbara inom ITunes, nämligen ITunes U. U står för universitet. Apple och Standford university samarbetar kring det och lägger ut massa föreläsningar från Stanford där. Fritt fram att titta på och ladda ner. Väldigt stort utbud.
Dr Ruben Puentadura pratade om sitt hjärtebarn, spelbaserat lärande. Barn tenderar att göra sitt yttersta när det väl är ett spel. Därför bör spel användas i lärprocesser. För att få kallas ett spel ska det finnas en artificiell konflikt inbyggd och det ska vara ett mätbart resultat där någon vinner och någon förlorar. Regler ska finnas. Han åberopade bl a Vygotskys tanke om att man lär i sociala sammanhang och Gees tankar om lärande genom spel. Själv har han forskat i över 30 år och har en väldigt bra koll på vad man kan använda för vilken undervisningslektion som helst. Hans specialitet är matematik och historia. Tänk att få ha honom på ens skola en vecka och ha han hos var och en av lärarna i inspirationssyfte. För att göra medvetna val av spel i lärarens lektioner. Ruben har lagt ut massa bra grejer på ITunes U om spelbaserat lärande. Kräver bara att man har gratisprogramvaran ITunes nerladdat på sin dator.
LinEducation hade en visning på hur Google Docs och Sites kan fungera ur ett lärprocess-perspektiv med fokus på kollaboration och delning. Lite samma som jag och Andreas Hanfeldt ska göra på ledningsgruppen med rektorer coh förskolechefer den 24/ 1. Kul verktyg!!! Goolge Docs ingår alltså i den lärplattform vi valt, Google Apps for education.
Dagen toppades med en kvälls-bussning till Arsenals hemarena Emirates stadium där bl a Ewan Macintosch och Tomas Ravelli la olika perspektiv på ledarskap i skolan. Det var bara vi svenskar där ( ca 580 st ) och planen var upplyst av stora lampor nära marken. Planen är hälften konstgräs och hälften riktigt gräs. Lamporna var där för att ersätta solljuset. Tanken var egentligen att vi skulle fått gått ner på planen och att var och en skulle fått skjuta en straff på Tomas Ravelli ( gissa i vilket hörn? ) men arenan ville ha 100 000,- för att låta oss gå ner på den! Så vi obsererade bara.
Imorgon blir det mässbesök och lite föreläsningar på em. På mässan ska jag fokusera på interaktiva tavelsystem. Det är inte många här som talar om en interaktiv tavla med touchskärm ( som ex SmartBoard ) i klassrummet som något viktigt. Märker mer att förskola och särskola talar sig varma om dem. Kanske kan vi köpa billigare varianter utan touchskärm, ändå fast monterade i klassrummen? Eller bara takmonterade projektorer, ipod touch generation 4/ ipad2/ imacs som klasrumsstandard? Det här behöver vi prata oss samman om. Utifrån åldrar och skolform. Oavsett vad kan jag konstatera att vi behöver en långsiktig IKT-investeringsplan, kanske bör ta fram en nu för 2012-2020. Måste finnas nu när vi utrustar klassrummen med så mycket teknologi som standard.

Dag 2 BETT-mässan m m London

Kategori: Resereflektioner

Idag var vi på Bohunt secondary school på fm ( åldrarna 11-16 ). Det var en bra upplevelse även om det inte var så mycket IKT på den skolan ( deras 1-1 satsning var ite igång ). Framför allt andades skolan att man hade höga förväntningar på eleverna. De satsade också stort på ledarskap, för att öka självförtroendet. Den ledarskaps-approachen från skolans sida visar sig vara mycket attraktiv i näringslivet ( enligt undersökningar gentemot företagsledningar, i rekryteringsperspektiv).
På em fick vi träffa Dr Ruben Puentadura. Vi fick alla chans att fördjupa frågeställningar vi hade kring hans forskning kring digitala lärverktygs effekt på lärande för elever.
Ett par saker från den träffen...
Bl a hade de sett att ungdomar med lite kriminella problem blev mer motiverade och var mindre benägna att fortsätta med kriminalitet i vuxenvärlden.
De såg definitivt att skrivandet förbättrats radikalt.
De såg definitivt att ( på de skolor i Maine där implementeringen gjorts rätt och man använt modellerna SAMR och TPACK fullt ut i all verksamhet ) eleverna klarade sig markant bättre på college-nivå samt att teknologin fungerat som en utjämnare könsmässigt.
De såg att elevens tro på sig själv ökar.
Nu är jag trött och ska ut och äta med Lars och Britt-Marie. Imorgon väntar en fullspäckad dag med bl a en Google-övning!

Dag 1 BETT-mässa m m London

Kategori: Resereflektioner

Efter en resdag med borttappat bagage och lite god soppa på Oxford Street förbereder vi oss för ett start-seminarie kl 18. Lars Eriksson, jag och Britt-Marie Andrén Karlsson är här och ska få bränsle med oss tillbaka för att prata varmt om digitala lärverktyg för lärande.
Imorgon väntar ett besök på ett "högstadium" och därefter lite unik processledningsstöd med Dr Ruben Puentadura, mannen bakom SAMR-modellen ( som vi lutar oss mot i vår IKT-pedagogiska plan 2012-2016 ).
Återkommer dagligen med reflektioner.

IKT-pedagogisk plan Orust 2012-2016

Kategori: Allmänt

Nu tar vi ett stort kliv framåt ( bl a i och med de 6 punkterna nedan ) kring digitala lärverktyg för lärande. Samtidigt som så mycket annat händer i kommunen såsom Lgr 11, Steps m m.
KORTSIKTIGT MÅL I PLANEN
I JUNI 2014 SKA 0% AV PEDAGOGERNA PÅ ÖN BEFINNA SIG PÅ STEG 1 I SAMR-TRAPPAN NÄR DET GÄLLER KVALITÉ PÅ UNDERVISNINGEN. TRAPPAN HAR 4 NIVÅER OCH KAN VÄLDIGT ENKELT ANVÄNDAS VID ENSKILD OCH VID ARBETSLAGSVIS UTVÄRDERING AV LÄRMILJÖN. ÄVEN SJÄLVFALLET FÖR REKTORER I SAMBAND MED KLASSRUMSOBSERVATIONER.
STEG 1 INNEBÄR ATT MAN PÅ SIN HÖJD ANVÄNDER VISS MODERN TEKNOLOGI SOM ERSÄTTNING FÖR ANNAN ANALOG TEKNOLOGI. STEG 2 INNEBÄR ATT MAN ANVÄNDER MODERN TEKNOLOGI FÖR ATT FÖRBÄTTRA UNDERVISNINGEN.
DET HANDLAR VÄLDIGT KORTFATTAT OM ATT GÖRA DET NI HADE TÄNKT ER MEN MED MODERN TEKNOLOGI, DET STIMULERAR ELEVERNA TILL ÖKAT LÄRANDE.
LÅNGSIKTIGT MÅL I PLANEN
I JUNI 2016 SKA ALLA PEDAGOGER PENDLA MELLAN STEG 2 OCH 4 I SAMR-TRAPPAN NÄR DET GÄLLER KVALITÉ PÅ UNDERVISNINGEN, MED TONVKT PÅ STEG 3 OCH 4.
1/ Jag, Lars Eriksson ( rektor Ängås 7-9 ) och Britt-Marie Andrén Karlsson ( rektor Ellös F-5 ) åker till London för att inspireras kring hur utöva pedagogiskt ledarskap med 21st century learning som ingångsväg.
2/ Jag åker runt på en "APT-turné" där fokus är att på gräsrotsnivå bottna i den nyligen fattade IKT- pedagogiska planen 2012-2016.
Ängås 7-9 120109 kl 09:30-11:00.
Ellös F-5(6) 120109 kl 18:00-19:00.
Ängås F-6 120305 kl 14:30-15:30.
Henån F-5       ?
Henån 6-9       ?
Varekil F-5(6) ?
Gymnasiet      ?
3/ Vi driftsätter, efter hand skolorna har en fungerande schemafil i Nova Schem, den nya lärplattformen "Orust Google Apps for education". Alltså nu i närtid Henån F-9 och Ängås 7-9. Då en fungerande schemafil krävs för även för Skola 24 Frånvaromodul, som framgångsrikt används Henån F-9 och Ängås 7-9, tror vi alla skolor är igång med både Skola 24 Frånvaromodul och Orust Google Apps for education vid läsårsstarten augusti 2012.
4/ Skoldatateket är en riktigt högkvalitativ ö-övergripande resurs. Använd den om ni kör fast i ett åtgärdsprogram!
5/ De IKT-pedagogiska caféerna på tisdagar 15:30-17:30. 1 gång i månaden. Prova på en gång! Kom!
Datum under våren: 24/1, 6/ 3, 17/ 4 och 29/ 5.
6/ Det finns nu ekonomiska medel för en bra start 2012, men vi kommer inte runt upphandlingsarbetet. Även om Orust Sparbank skänkt oss 2 000 000 SEK.