orustskolautvecklingsarbete

Här har jag skrivit för att 2011-2016 dokumentera skolutvecklingstankar utifrån mitt perspektiv såsom inom Orust kommun anställd rektor, med det tillfälliga uppdraget IKT-koordinator (i samband med vår breda satsning på digitala lärverktyg). En perfekt parkerad blogg att kolla på då och då. Hur tänkte jag då? Hmm... Sometimes I write in english. Administreras av/administrated by [email protected]

Värdskap, en insikt i hur man bör förhålla sig till arbetet och livet

Kategori: Allmänt

Ta er tid att se på de 3 korta filmerna som Janne Gunnarsson gjort, länk nedan.

http://www.vardskapet.se/Vad+%E4r+V%E4rdskap%3F__1053.html

Helt fantastisk människa!

När den stunden var slut vi chefer på Orust fick förmånen att träffa Janne i fredags, då var jag fast besluten att ha mer turkosa dagar.

Vad menar jag? Kolla på snuttarna. Tänk. Känn efter vad det innebär att ha en svart dag, en grå dag eller en turkos dag. Det är man själv som människa som gör valet. Man kan inte ha turkosa dagar hela tiden men man kan från hjärtat VILJA ha fler än idag.

Då bir allt mycket roligare och lättare.



3 x R...

Kategori: Allmänt

...lärde en man vid namn Lars Ericsson mig för länge sedan. Och det passar in nu. Bloggen har under BETT-veckan varit perfekt för mig kring det första R:et:

Referat ( nertecknande rätt upp och ner från upplevelser under veckan )

Rescension kommer sedan ( det blir när jag sitter hemma och funderar under veckan över det jag sett och hört )

Reflektion kommer under v. 4 på bloggen (  med lite slutsatser )

De 3 R:en är ett alltså ett förhållningssätt till nya upplevelser. Ex om man åker på en sådan här mässa. Bra om tankar får landa och snurra runt några varv.

Så till nästa vecka, ha det bra!!!


Sista dagen på BETT

Kategori: Resereflektioner

Dagar på BETT är ju egentligen missvisande. BETT är en stor mässa men det program jag och många andra är på är ett parallellprogram som kallas Apple Leadership Summit. Det tar avstamp i "21st century learningD. Där IKT självklart spelar en stor roll.

Dagen har varit fantastisk. Den kröntes med en kväll där Erik Fichtelius på UR gjorde ett anförande om lärande och Petter berättade om sin uppväxt som dyslektiker i en akademisk familj. Han spelade även ett par låtar på slutet av kvällen.

Theodor Gray ( medgrundare av företaget Wolfram ) började prata på förmiddagen. Det han ville ha diskussion kring var huruvida världen är redo för e-böcker? Och då menar han inte böcker som bara är blädderbara. Det ser han bara som samma sak i annat media. Han pratar om upplevelseböcker. Och han visade oss en hel del. Som finns idag att köpa för billig penning som appar!!! Framför allt kring NO. Böcker där allt är klickbart och blir vridbart, flyger omkring om man så vill ( ex uppkomsten av solsystemet )... En helt ny generation som är greppbar med en fraktion av läromedelsbudgeten om man har grundverkyget, datorn.- Och där är ju vi snart. Kolla på www.periodictabletable.com ( periodiska systemet på ett bord ).

Sedan tog Abdul Cohan vid. Han jobbar vid en skola i Bolton som hade allt annat än bra betyg för eleverna och en hög andel barn med annat modersmål än engelska. De satsade på IPod touch för eleverna. Den är som en IPhone i storlek, har ingen telefonfunktion men dock nätuppkoppling/ stor lagringskapacitet, tillgång till appar och kamera. Den fyllde funktionen för att få samarbetet mellan hem - elev - personal att fungera bra. Nu har den skolan måluppfyllelse till 99% i NO...

Därefter lyssnade vi på Tim Rylands ( timrylands.com/blog ). Följer man den bloggen så får man sig till livs det hetaste bland "gamebased learning". Han visade på fantastiska möjligheter till interaktivitet för eleverna med hjälp av olika spel som finns ute.

Sedan på väg till mässan träffade jag på lunchstället 3 finska kollegor. En rektor och 2 lärare. De ingick i ett comenius-projekt där 6 skolor var med. Fokus på projektet var att lägga in 3D i undervisningen. De kommer jättegärna till Henåns skola och tittar på vår nybyggda skola i Henån och samtidigt inspirerar oss med vad tekniken kan göra för oss kring 3D. Se om skolan på www.silta.edu.hel.fi

På själva BETT-mässan fokuserade jag på SmartBords. För vecka 9 sitter det Smartboards 77" i 600-serien i våra klassrum på Henåns skola. Och vi har köpt med utbildning till dem i upphandlingen. Jag ser framför mig att det på ämneskonferenserna efter den utbildningen planeras på SmartBoarden ( för att öva bland likar, alla behöver samma sak  och står nog på ungefär samma nivå ).

Avslutningsvis lite mer om Erik och Petter...
- Petter stod där och berättade om sin uppväxt. Han sa att han spelade clown i skolan för att han ville ha något att ta till när undervisningen fick honom att framstå som dum. Han studerade sent omsider på konstuniverstitet och är allt annat än dum.
- Erik berättade myckt om vilket stort utbud de har på UR. Han gav os även ett par smygvägar in i sökmotorsystemet ( som inte så många vet om ).             www.m.ur.se samt www.m.ur.se/barn 
Jag frågade Erik om vad han tyckte det var den viktigaste skolfrågan för mig som rektor att jobba med. Han svarade att det var att styra om klassrumsundervisningen mot det involverande sättet. En lektion där alla elever sitter på sina platser hela lektionen och bara lyssanr/ arbetar/ lyssnar/ arbetar. Det hör inte hemma i 21 st century learning. Det måste bli mer interaktivitet.

Slutligen... Googla på TED. Det är en sida som lyfter fram "ideas worth spreading". Källkritiken där är så enkel att Erik går i god för den. Otroliga talare som diskuterar kring stora samhällsproblem.

Natti



Dag 3 på BETT

Kategori: Resereflektioner

Dagen ändrades om lite. Jag fick nys om att Apple store precis vid piazzan på Covent Garden erbjöd lektioner i IPad:s m m så jag styrde kosan dit. Och det var mödan värt. Fick lära mig en hel del om Ipad, IPod och Macbooken. Samt om app-världen m m.

Efter det väntade en föreläsning på Apples HQ på Hanover street 1. Lärare och elever från YBC i Nacka ( gymnasium, young business creatives ) var där och berättade om deras pedagogiska helhetsidé stöttat av en hög IKT-standard. En examinationsuppgift kan ni se på www.chattspraket.se ( grupparbete kring webbsida och dokumentärfilm samt enskilt PM ). Handlar om lärande kring språksociologisk undersökning. En annan examintaionsuppgift kan ni se på http://extranet.ybc-nacka.se/~ayllof/babbletown/Webbplats_4/HEM.html
Båda 2 bidragen är med och tävlar i en webbside-tävling. Gå in och titta på dem. Reflektera över vad den produktionen visar för måluppfyllelse.
Allt är producerat med Mac operativsystem och främst programmen iMovie och iWeb.

Sedan väntade en inspirationsträff med Stephanie Hamilton från Apple. Hon pratade om 21st century learning. Att det handlar om att utveckla de grundläggande kognitiva förmågorna utifrån "ccc" ( communication collaboration creation ). Hon tryckte extra hårt på kommunikation/ samarbete. Förändring måste ledas av visionära och jordnära ledare som stöttar sin personal på den nivå de är. Men samtidigt ställer höga krav kring den digital kompetensen.

Jag funderar en hel del på hur man kan skapa förståelse hos pedagogerna kring potentialen hos den digitala tekniken i lärandet. Den tillför ju en ny dimension, möjligheten till gränslöst och snabbare samarbete. Den största utmaningen tror jag ligger i komma till det stadiet att använda datorn till annat än bara en skrivmaskin eller en digital bok. Det får inte bara ersätta det vi har. Det måste tillföra en ny dimension. Där måste vi hjälpas åt. Jag kan tänka mig att var och en behöver coachning i samband med först och främst LPP-skapandet med eleverna. Och att LPP:n lever på UNIKUM och arbetet inom dess ramar på lärplattformen OrustLive. Så att var och en av personalen klättrar utifrån sin egen nivå. Och erbjuder eleven möjlighet att visa sina kunskaper med någon form av mediaskapande. Det ska kännas som ett krav att man kommer igång som personal, på sin nivå.

Jag ser jättemycket fram emot att få vara en del av det stödet till pedagogerna. En annan del av stödet är arbetslaget. Men det största stödet är eleven. Fråga dem hur de kan tänkas redovisa sina kunskaper. Exempelvis 2 och 2 ( lärkompisar? ) som spelar in en kommunikation, med eller utan bild. Eller en grupp som skapar en film. Det finns inga gränser. Och eleverna har många förslag. Det är en klar utmaning att försöka så långt det går att släppa makten och mana fram kreativiteten. Tekniktillförseln kommer att underlätta för oss i det här att släppa makten. Och eleven kommer oftare att bli nöjd med sin prestation. Det blir proffsigare, mer tidsenligt.

Imorgon väntar en förmiddag med bl a Theodore Gray ( en av grundarna till det stora företaget Wolfram, som bl a lagt ut gratis-appar som är som läromedel kring NO ). Även folk från Australien kommr och ska prata om ett projekt där de använt IPads på bredd.

Natti

Dag 2 på BETT

Kategori: Resereflektioner

Morgonen började med kontinental frukost. Gjorde misstaget att inte ha ställt om klockan på mobiltelefonen. Vilket gjorde att jag var nere vid frukoststället kl 06:00 istället för 07:00 då det öppnade. Men, men...

Kl 07:45 hämtade 2 bussar oss. 1 buss gick till Bowes primary school ( primary och secondary school ). Där var jag förra året. Gammal byggnad med ny teknik. Fokus i första hand= förhållningssättet gentemot varandra. Fokus i andra hand= hög standard avseende IKT. I år valde jag en ny skola att besöka. Det blev Flitch Green i countyt Essex ( 1 1/2 timme med buss, strax NO om London ), 142 elever. Även det primary och secondary. Samma fokus som Bowes, i stort. Helt nybyggd skola. Båda skolorna kör med IKT-utrustning från Apple. Båda skolorna kör med skoluniformer.

Head teacher ( rektor ) Helen mötte oss och började med att berätta om den prestationsångerst det innebar att faktiskt starta en skola från "scratch". Byggdes på en äng, hon fick anställa helt fritt. Hon berättade om bl a 2 frågor hon ställde och spann vidare på vid anställningsintervjuerna. Tycker du om att klä ut dig? Syftet med det var att kolla hur villig läraren var att komma ur sin "comfort zone" som person. Kan man bjuda på sig skapar man lättare relationer med elever. Ett annat syfte var att se om man var en person som tittade sig om efter nya sätt att agera. Spelar du dataspel? Syftet med det var att kolla ens grundläggande inställning till ny teknik. Båda 2 dessa frågor är viktiga och visar om man är beredd att vara på elevens arena. Och på så sätt bidra till en så bra lärmiljö som möjligt.

Skolan har något de kallar för "challenge time" varje dag i varje klass. Där ska eleverna utmanas kring de grundläggande förmågorna, socialt och kunskapsmässigt. Eleven kan lätt välja ( och se ) vilken nivå den jobbar mot utifrån ett system med brons, silver och guld-nivåer.

I varje klass så har de för en viss tidsperiod ( läs i vår värld: tidsperiod för LPP ) indelning till, 2 och 2, "learning partners" ( sv: lärkompisar ). Lärkompisarna har ett ansvar för varandras ( och sitt eget ) lärande under den perioden.

Skolan utgår från i allt att lära barnen för livet i första hand, inte för arbete. Därav har deras "challenge time" sådan framträdande roll. Lite så som vi börjat tänka kring undervisning som utgår från de grundläggande kognitiva förmågorna i första rummet.

Problemlösande och praktiskt "hands-on" för att bevisa teorierna är genomgående för verksamheten. Ett exempel var att eleverna i en klass fick i uppdrag att flytta på en sten utomhus. Rent uppenbart var stenen väldigt tung och skulle inte gå att flytta bara genom handkraft. Lärarna lät verkligen eleverna själva komma fram till lösningen. Det tog sitt tag men eleverna hade växt enormt i sitt sätt att identifiera probelm och lösa dem. Och många ämnen involverades. Viktigt! "Hands-on"...

I år har de som tema att göra en skolfilm. Det handlar om detektiver som åker runt på de olika kontinenterna i världen. De möts ofta av dans och musik på sin resa.

Jag var inne i en klass som hade musik med 4-5 åringar. 1 grupp satt med varsin dator, hörlurar och mjukvaran "garage band" igång. De producerade musik!!! Det roliga och bra med "garage band" är att det är så enkelt att skapa musik. Man gör det utifrån en "timeline" och man kan kombinera mycket. Det finns mycket förinstallerat avseende ljud och rytmer. Jag provade det själv härom kvällen hemma i Sverige. Tog pianolektion 1 ( är 4 piano- och 4 gitarrlektioner förinstallerade ) och en jättepolett trillade ner avseende hur accorduppbyggandet sker. I och med att jag spelar trumpet och kan noter så kunde jag lätt förstå grundstrukturen kring hur man kompar med piano till en låt. Och alla "tutorials" ( instruktionsfilmer ) är verkligen pedagogiska. Det säljs även billiga ( ungefär som en låt på ITunes ) instruktionsfilmer som riktiga artister spelat in. Ex kan man då välja att se Kelly Clarksson ge dig en lektion i "Because of you" på piano. Du kan välja att spela med ( och variera stödljudet ), stoppa/ bromsa takten när du vill. Fantastiskt skön känsla när man lyckas. Enkelt sätt att skapa ett musikintresse. Självklart kan man även göra "podcasts" ( röstinspelningar ) utifrån ex ett intervjuperspektiv eller berättande/ förklarande. Och allt följer det intuitiva tänkandet att alla mediaprogram ( iMovie, iPhoto, gargage band ) är sammankopplade och följsamma utifrån det syftet man har med produktionen. Bildspel, film, röstinspelning m m.

Deras pedagogiska helhetsidé utgår från vad en elev behöver på 2000-talet. De grundläggande kognitiva förmågorna står högst på listan och att eleven hela tiden utmanas i sitt lärande.

Imorgon blir det ett morgonsim på fitness-centret brevid ( 10 GBP för sauna, pool, gym m m ). För att sedan orka med en fullspäckad dag med bl a besök i Apples butik vid Covent garden. Där ger de bl a gratislektioner i hur man kan använda den nya läsplattan IPad. Det finns så många bra gratis-applikationer ( appar, IPhone-användare känner igen sig ) som man kan använda i skolans värld. Därefter mot mässområdet. Huvudfokus för mig där blir interaktiva tavlor och lärplattformer i molnet ( Mocrosoft Live kontra Google apps ). För att avsluta med en föreläsning från YBC i Nacka, som ska prata lite om ett fortbildningskoncept som heter TÄNK OM.

Natti

Första dagen på BETT

Kategori: Resereflektioner

Vi flög med Ryan Air. Helt OK om man vet vad man vill. Bokar man 6 månader i förväg så får man en blijett för 500,-. Men de är noga med handbagaget. En stackare framför mig hade för stort, försökte ta ut och göra den mindre ( buktade ut en del ) men lyckades inte. 35 pund fattigare fortsatte han.

Sedan anlände vi till hotellet där i stort sett alla mäss-besökare från västra Sverige bor ( Royal national ). Jag hakade på en presentation utifrån "lärplattform med google apps" nästan direkt. Först var det representanter från Sollentuna kommun. Sedan från Google. Därefter från Nacka och sist från Värmdö. Skolfolk hela bunten.

En härlig devis: teknologi är allt som uppfunnits efter det att du själv föddes ( d v s för dagens barn är inte det vi ser som teknologi annat än naturligt ingående komponenter i livet, uttrycket "digital native" är rätt skönt... ).

En fri lärplattform som vi håller på att implementera i och med OrustLive ( det med edu.orust.se-adresserna ) bidrager, menade alla föreläsare, till ett mycket större samarbete elev - lärare kring lärandet. Vi är i lärplattformen på elevernas arena, webblatserna i molnet. Alla pratade om hur bra det var att kunna jobba on-line i samma dokument, elev och lärare. Situationer kan då uppstå när lärare är inne och rättar något från en elev, eleven är inne samtidigt och ser det och börjar chatta med läraren. Wow...  Visst, det tar ett tag för var och en att komma igång, men vilket verktyg sedan!!!

Den lärplattformen vi har valt ( Microsoft Live ) är idagsläget bättre avseende mejlbox-kapacitet ( 10 Gb gentemot 7,5 hos Google ). Men google har en mängd applikationer som är superbra. Många av dem är väldigt bra kompensatoriska hjälpmedel för elever i behov av särskilt stöd. De allra flesta av dem kan vi använda även om vi inte valt google apps som bas. Samt få grundinstallerade i de laptops som kommer, om alla planer går i lås, i maj ( för personalen på Henåns skola ) och i novemenber ( för eleverna på Henåns skola ).

Imorgon väntar skolbesök på Flitch Green. Spännande!

Kolla in den här skolans matriser, utifrån förmågor...

Kategori: Allmänt

www.skuru.nacka.se/pedagogik/bedömningsmatriser.html

Resfebern...

Kategori: Resereflektioner

...har kommit. Imorgon fm från Säve bär det av till London för IKT-mässa och skolrealterade kringaktiviteter .

Skolbesök på Flitch Green ( hittas via google search ) står på schemat. Likaså besök på den stora mässan. En hel del spännade föreläsningar och seminarier också.

/ Anders Wockatz

BETT 2011 är en stor IKT-mässa i London...

Kategori: Resereflektioner

...som jag med ett par till från Orust kommer att besöka.

Jag kommer blogga dagligen därifrån med start på tisdag 11/ 1 t o m lördag 15/ 1.

/ Anders Wockatz

Jag har...

Kategori: Allmänt

...etablerat kontakt med norrmannen Tom Tiller ( professor i praktisk pedagogik från Tromså universtitet ) kring eventuellt forskningsstöd ( kring vårt
IKT-projekt på Orust med start i Henån ). Då eventuellt med kvinna ( som Tom handleder nu ) som disputerar kring "Digital dömmekraft"  nu i
dagarna ( som ensam i Norge och kanske också Norden ), hon kan vara aktuellt för ett postdok-arbete hos oss.
Här lite tankar från Norges kunskapsminister kring just "Digital dömmekraft":

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/aktuelt/nyheter/2010/--Skolen-skal-gi-oss-digital-dommekraft.html?id=593018
Det är viktigt att knyta an forskningen till skolan och jag letar med ljus och lykta efter möjligheter i samband med vårt stora IKT-projekt som tar avstamp i Henån. Självklart förankras det här den rätta vägen i organisationen innan något driftsätts. Då menar jag förankring kring helheten: mål, syfte och finansiering.

Framför allt är forskarstödet tänkt att vara en utvärderande resurs, under minst 4 år.

/ Anders Wockatz