orustskolautvecklingsarbete

Här har jag skrivit för att 2011-2016 dokumentera skolutvecklingstankar utifrån mitt perspektiv såsom inom Orust kommun anställd rektor, med det tillfälliga uppdraget IKT-koordinator (i samband med vår breda satsning på digitala lärverktyg). En perfekt parkerad blogg att kolla på då och då. Hur tänkte jag då? Hmm... Sometimes I write in english. Administreras av/administrated by [email protected]

Bra att utmana sin egen vardag

Kategori: Allmänt

Imorgon kommer ATEA till Orust och ska presentera hur de jobbar med skolor för ökad digital kompetens eller vad för mål nu olika kommuner har med att förtäta rejält avseende digitala lärverktyg hos eleverna. Vi på Orust (Verksamheten för lärande) har valt att motivera vår satsning med först och främst att det är en rättighet för eleverna att ha en modern lärmiljö.
Vi har ett avtal med LinEducation för närvarande och jag tycker det är viktigt att se till att inte bli hemmablind.
 
Likaså har det varit när jag läst Johan Kants bloggserie "En skola åt hlelvete". http://johankant.wordpress.com/ Man kan ju välja att falla in i den breda uppfattningen att han inte vet vad han talar om. Eller så kan man läsa hans texter på allvar och försöka se om han har något vettigt att säga, mitt ibland all aggression mot tjänstemän och forskare. Han retade upp sig en del på att jag på Twitter liknade han vid en "arrogant åklagare" på Twitter, att jag kände så om de texter han nu skriver. Kanske inte världens bästa formulering, vi har med anledning av det "pratats" vid via mejl efter det.
Jag är dock genuint intresserad av att få veta hur han ser på Nordiska Rektorsrådets 3 fokusområden för en framgångsrik skola (jag är med i styrelsen där). 
1/ Lärarutbidlningen MÅSTE upplevas som riktigt attraktiv av de väljande studenterna.
2/ Eleverna MÅSTE få verka i en modern lärmiljö.
3/ Politiken MÅSTE enas lokalt inom det egna landet.
Vad han tycker gör lärarutbildningen attraktiv och hur en modern lärmiljö bör se ut. Poliitken lämnar vi åt andra som är bättre på det. Men har valt att avstå från att ta ytterligare kontakt med honom, då jag inte tror på att det går att få till en dialog med honom. Han är för arg för det, är min teori.
 
På Rektorsprogrammet (2009-2012) och i samspel på olika arenor med forskare (2007 tills dagens datum) så känner jag mig matad med att man ska inte bry sig så mycket om betygens vikt. Då ramlar grunden för betygen, bedömningen, med i den uppmaningen. 
 
Vad säger ni? Kanske dags att sluta bara snacka skit om betyg? För vi har dem och blir inte av med dem. Kanske dags att bry sig om mer att prata om hur vi sätter betyg rätt och inte bara vilka metoder vi ska använda för att nå en optimal lärmiljö.
 
För det är det DIALOG handlar om. Att inte gå in med en förutbestämd mening. En inlednade dialog blir oftast bäst att använda om man vill nå någonstans. Om man nu inte har en fix agenda som journalist, präst, åklagare, komiker eller vad det nu kan vara för yrke som i huvudsak använder andra metoder i samtal mellan människor. 
 
Det är bland annat från mitt eget sunda förnuft som jag lärt mig att verkligen försöka lyssna på motpoler. Men även Scherp har sagt det som en viktig faktor. Scherp som Johan Kant avskyr så mycket. Bland andra.
 
Jag har alltid i mitt vuxna liv levt efter bland annat det här: Allt som sägs har oftast ett uns av sanning i sig, hur otroligt det än låter. Det gör att jag inte avfärdar allt jag inte är övertygad om. Det gör att jag inte automatiskt blir tvärarg när någon skäller ut mig för något. Har ni inte provat den approachen, gör det. Snälla, snälla, snälla...