orustskolautvecklingsarbete

Här har jag skrivit för att 2011-2016 dokumentera skolutvecklingstankar utifrån mitt perspektiv såsom inom Orust kommun anställd rektor, med det tillfälliga uppdraget IKT-koordinator (i samband med vår breda satsning på digitala lärverktyg). En perfekt parkerad blogg att kolla på då och då. Hur tänkte jag då? Hmm... Sometimes I write in english. Administreras av/administrated by [email protected]

Mn första dag med MacBoor Air Edu (13", 64GB)

Kategori: Allmänt

VÄLDIGT intressant använda ChromeBook och MacBook Air parallellt. Vilken vill jag spontant använda till vad? Uppdelat på ren surf eller skapande (konsumerande/ producerande). Snart kopplar jag på mini-iPad i det här pedagogiska experimentet också.
 
Idag postade jag min MB Pro för omblåsning till skolchefen (kan ju göra det själv men LinEducation hjjälper mig i och med att jag även ska ha på W7 och anti-virus på den), lite nervöst att bli av med den. Hur ska jag klara mig utan de 500 GB lagringsyta? Hur påverkar det min digitala arbetsmiljö?
 
 
 
Min första känsla med MacBook Air var att: -"vad skönt att den är lättare och tunnare än MB Pro, saknar inte den optiska enheten..."
 
Den känns även lättare än ChromeBook Samsung serie 3 (1,1kg) men väger lite mer (1,35kg). Kanske beror på att den här kan man (om man vill) lyfta i ena hörnet och flytta runt vilket inte känns OK med ChromeBook p g a plastigheten.
 
Känner instinktivt att jag ska skaffa ett http://dx.com/p/glossy-pet-screen-guard-protector-for-macbook-air-13-125887 för att skydda från repor. Definitivt ett måste om man tänker på det till elevdatorer, i kombination med ett fodral.
 
 
 
Fakta och tyckande från mig, "so far..."
 
ChromeBook (Samsung serie 3, 11")
- Kan inte ansluta e-ID, inte använda webresurser som kräver Java (ex skärminspelningsverktyg), inte installera andra program än plug ins från chrome web store, inte få koppling till våra trådlösa multimaskiner inom det administrativa kommun-nätet och har bara 16GB lagring. 
Blir nog riktigt bra när/om tekniken med WebRTC (WebRealTimeCommunication) slår igenom på internet.
 
+ Talsyntes med ordprediktion (och framtida ljudningsfunktion av även enstaka bokstäver) fungerar i och med App Writer Cloud via Google Apps-kontot för enskild brukare. Datorn kan manageras via sin Google Apps-domän om man köper minst 5, för en liten merkostnad/enhet. Skönt tangentbord. Väldigt snabb från helt avstängd till igång (jämförbar med Apples från vilo-läge till igång), främjar intutivt användande.
 
Kostade mig 2722,- exkl moms inkl 2 års hämta-lämna service kring garantiärenden från Samsung.
 
MacBook Air (Edu, 13")
- Bara 64GB lagring mot MB Pro:s 500GB, går inte att installera W7 beroende på att det bara är 2GB internminne.
 
+ iLife jättebra som vanligt, skönt att ha iWorks med dess kompabilitet mot MS Office och Google Docs samt mycket funktion i liten smidig burk.
 
Kostade mig 8524,- exkl moms inkl 3 års hämta-lämna service kring garanti-ärenden från Linducation.
 
Som jämförelse...
...kan sägas att MB Pro skolversion kostar ca 9700,- exkl moms inkl 3 års hämta-lämna service kring garanti-ärenden från Linducation.
 

Twitter inspirerar till att lära nytt - deltar i poesitävling

Kategori: Allmänt

Om jag inte varit i Maine 2011 skulle jag aldrig kommit i kontakt med Chris Toy som tipsade mig om hastac.org
 
Än mindre skulle jag deltagit i en poesitävling, vilket ett följande av @HASTAC på Twitter lett till. Mitt bidrag ser ni nedan även om det inte är klickbart i den bilden.
 
 
Vill ni läsa det så kolla här:
 
https://docs.google.com/document/d/1HYI_84EYRipCY4pnLCi0T1B5hlJW7sKTOvipn5rz0zs/edit?usp=sharing
 
Tävlingen går ut på att man ska komponera ihop något med hjälp av orden i http://t.co/uWqO6kcX6U Varje ord/tecken/ändelse får användas 1 gång. Sista datum för att lämna in bidrag är 1/5. Vill ni läsa mer om tävlingen gör ni det här:
 
http://hastac.org/blogs/ruby-sinreich/2013/04/26/hastac-poetry-competition
 
Lycka till!
 
 

IKT-koordinator med rektors-anställning

Kategori: Allmänt

Så här blir det när man precis har gått Rektorsprogrammet, har varit på diverse väldigt medvetna studiebesök runt om i världen, vet att Hans-Åke Scherp är vår vetenskaplige ledare i V8-kommunerna*, har gått Tänk Om och får i uppdrag att driva en stor satsning inom kommunen kring införande av mycket digitala lärverktyg. Jag tänker HELA tiden utifrån huvuduppdraget i skolan i varenda steg av den här satsningen. Via länken kommer ni till en presentation i Google med 4 bilder.

https://docs.google.com/presentation/d/1VDqTBbyfBynEHfM7raNll0zX1VLHnZsG2dhToB92T70/edit?usp=sharing

Vi lever i ett avtal med en leverantör men blickar framåt, det synliggörs i presentationen.
 
(*Strömstad, Tanum, Dals-Ed, Färgelanda, Sotenäs, Munkedal, Lysekil och Orust)

Uppläsningstalsyntes via iOS5 i paddor/poddar/phones

Kategori: Allmänt

Om man som jag tycker det är skönt att sluta ögonen ibland när man ska ta till sig ett komplext abstract på engelska så är ex den inbyggda (fr o m i OS 5 för paddor/poddar/phones) uppläsningstalsyntesen i paddor/poddar/phones suverän.
 
Ögnar igenom Twitter i iPhonen med lurarna på, @zephoria (amerikansk forskare med fokus på sociala medier) länkar till bra artikel om "networked trafficking" via bit.ly/11JpL8n och jag trycker på länken/markerar texten jag vill ha uppläst och väljer Tala. Den väljer text utifrån språket, jag tycker den läser lite för fort, går in via Inställningar/Allmönt/Hjälpmedel/Tala markering/sätter ner hastigheten, blir nöjd, lyssnar och sluter ögonen.
 
Mycket intuitivt i och med att det är inbyggt i operativsystemet. Fungerar på websidor, Twitter, ingående Antecknings-app, mejl, pdf+köpta böcker i iBooks (ej via Bluefire reader), New York Times via ingående Tidningskiosks-app m m
 
Ska ta mig igenom Sun Tzus "The art of war" på engelska med den och kolla mer på internationella nyheter. Nu när det är så enkelt att lyssna på det!
 
:  )

#skolchatt - nyttigt bränsle

Kategori: Allmänt

Det är så skönt att bara "glida in" på Twitter, gå till "Upptäck" och skriva skolchatt en torsdag kl 19:59:59.

Varje torsdag mellan kl 20-21 "träffas" nämligen skolintresserade där utifrån ett förutbestämt ämne. Ex "Hur ser en drömskola ut" eller "Hur jobbar vi med kamratbedömning" eller "Hur jobbar vi med relationsskapande aktiviteter" etc.

De som modererar är riktigt bra. De håller i omröstningen kring ämnet under veckan fram tills torsdagskvällen kommer. Samt puttar in inlägg som ligger i linje med kvällens ämne.

Man kan ju välja vilken roll som helst. Att bara följa inlägg och läsa någon artikel någon länkar till. Eller ställa förståelsefördjupande frågor utifrån ett intressant tweet. Eller en blandning.

Undrar vad som skulle hända med dialogerna ute i skolornas arbets-/personalrum samt medarbetar-/föräldra-/elevsamtal om alla pedagoger fick ta del av det utvidgade kollegiet på Twitter på samma sätt? Troligen ganska fantastiska saker. Här kan ju exempelvis rektor gå före och säga: "På morgondagens pedagogiska dialog ska vi utgå från veckans #skolchatt på Twitter."

Prova, du ångrar dig mest troligt inte!!!

En spännande försommar nalkas...

Kategori: Allmänt

Jag njuter i fulla drag av min föräldraledighet på 50% t o m 130503. Satt dock idag och prioriterade områden för mig som IKT-koordinator innan sommarsemestern v. 27. Det ger mig inte mer tid att jag även mellan 28/5-11/6 är på semester i Kroatien nere hos min syssling.
 
Men jag är ingen tidsoptimist. Tur är väl det...
 
Jag prioriterar vissa saker under våren:
- Handledningen för oss i IKT-nätverket inom V8-kommunerna* med Hans-Åke Scherp. Bl a ska den leda till en mässa i september- 2014 för 1000 pedagoger med arbetsnamnet "Lärande i det digitala samhället", där lärledarna i kommunerna är tänkta att äga stor del av processen. Som bonus så verkar det som att fru Scherp (Gun-Britt) gör en "metaanalys-light" utifrån Orust enkätunderlag inom vår satsning på digitala lärverktyg. Tänkte utgå från den analaysen när jag ska sätta samman gruppintervjuer på skolorna under våren.
 
- Bränsletillfällen i ledningsgruppen för rektorerna. Jag kör 30-45 minuterspass då och då med hands-on saker för dem som de kan ha nytta av. 15/4 blir det Twitter-skola. Se presentation här:
https://docs.google.com/presentation/d/12_gE1t2hVjw4OOuqK5XsP4mM4W_P498UrUCSpRN8QsU/edit?usp=sharing 
 
- Koordinering av våra utbildningstillfällen med LinEducation inom upphandlingen, 15/5 och 17/6 under VT-13. Samt inriktning för ett bra avstamp 13/8 som vi hoppas ska vara starten på riktigt bra personliga handlingsplaner för pedagogerna. I samverkan mellan LinEducation - Tänk Om - Orust kommun. Under avtalets löptid har vi 5 halvdagar/läsår som ingår för alla användare.
 
- Enkäter ut till alla drygt 1500 användare i F-gymnasiet inkl specialanpassning för F-6
(650 elever/lärare har 1-1 och 225 elever har tillgång till datorer utifrån nyckeltalet 1-4 pers skola). Vårt enkätverktyg löper för varje användare ca 1 månad efter att man börjat, sedan efter ca 1 år och slutligen efter ca 3 år.
 
- Avstämning med våra 7 IKT-ansvariga pedagoger (2,0 tjänst: 50% på vardera åk 7-9 skola och 20% på vardera F-6 skola och gymnasie) och nyckelpersoner på IT-enheten utifrån funktion på Mac/Google. Till hösten kopplar vi på Youtube och Blogger i vår Google-domän för grundskolan, kul!!! Har lägligt till det skaffat MiM-licens hos STIM så att vi gör rätt för oss gentemot artisterna, se länk för info:
http://www.stim.se/sv/KUNDER/Skola-utbildning/Kommunala-skolor/Musik-i-media-licens/ 
 
- Åk 9 och deras utköp/återlämning av de vita Mac:arna de har och får ett superpris på, 1500,-.
 
- Diverse upphandlingar
 
- Stöd gentemot Henåns skola 7-9 som för tillfället är i Ellös i väntan på att Henåns nya skola blir iordningställd.
 
- Få grepp om ett nytt ansvarsområde som PuO-ansvarig på Verksamheten för lärande.
 
- Och så känner jag mig fram med min ChromeBook. Omvärldsbevakning kallar jag det. :  )
______________________________________________________________________________________
(*Strömstad, Dals-Ed, Färgelanda, Tanum, Sotenäs, Munkedal, Lysekil och Orust)
 
 

Vad är viktigast att lägga mest krut på när man väl har "allt" på plats?

Kategori: Allmänt

För att läsa detta inlägg bör man ha läst det tidigare inlägget från 10/4 om "Nålsögat - vad innebär det"? Då får man lite större förståelse för vilket läge Orust är i nu. Att vi har en enkel teknologi på plats och ett tänk för implementeringen.
 
De 2 sakerna jag ställer mot varandra idag är molnet och det fysiska digitala verktyget.
 
Jag har under en längre tid känt att Google Apps verkligen främjar det kollaborativa lärandet. Att Mac/iPad verkligen främjar det personliga skapandet. Dock, "fel" använt (lärare som inte vet hur de ska använda det) är det större risk, utifrån de 2, för att Mac/iPad bara blir ett medel för konsumtion snarare än produktion.
 
Då blir ju svaret på rubrikens fråga rätt enkel, om man är i ett läge då man ska få med alla på samma tåg. Tolka mig inte fel, samma tåg innebär INTE att alla ska göra likadant. Samma tåg innebär att alla går mot det mål man satt upp på skolan/i kommunen.
 
För det kollaborativa lärandet i sig gör ju att människor pratar mer om hur man ska göra och varför. Mycket mer än om man fokuserar mest på att komma loss med sitt personliga verktyg. Och pratar människor om hur man ska göra och varför så blir det bra skolutveckling.
 
Grejen med Google Apps är ju att det finns så många bra verktyg inne i molnet. Men inte fullt ut alls jämförbart kvalitetsmässigt med exemepelvis Mac:ens iLifepaket. Hade en lärare som uttryckte det väldigt bra. Hen sa att produkten som kan skapas via Google presentation inte på långa vägar blev så bra som hen vill ville ha det för sina elever, keynote i iWorks var det som gällde. Men den läraren är relativt ensam om att tycka så. För de allra flesta blir det en alldeles utmärkt produkt via Google presentation. Sedan är ju Google Apps en dröm för det klassrumsnära perspektivet och formativ bedömning, särskilt om man kopplar in skolans schema till Googles kalender (som vi gjort).
 
Så låt er insireras på något sätt av hur Google Apps skulle kunna fungera på er skola. Ni kanske är igång men inte riktigt har koll på alla möjligheter? Eller så har ni bara privata konton? Eller så har ni inte nosat på det än? Då är ett besök på Skandinaviens första Google Apps summit något för dig. Gå till dksummit.org och titta. 24-25/8 i Köpenhamn på Örestads gymnasium. Ni kan också hålla ögonen öppna för ett event som LinEducation kommer hålla med fokus på Google Apps, 19-20/9 i Stockholm. 
 
Slutsatsen för mig i min roll som påverkar rektorer, IKT-team, lärare och elever är att jag angriper alltid en utmaning/möjlighet eller ett problem/dilemma på en skola, kring lärande som process, utifrån vad man kan göra och då först och främst med ett Google Apps- perspektiv. Satt i sitt sammanhang med Mac/iPad. Så tror/känner jag att vi kommer bäst vidare. Finns mig veterligen ingen forskning jag kan luta mig mot. Som i så många andra fall idag när tempot på teknologiutvecklingen går så fort. MEN...
 
...det är ju inte värre än att man värderar de teknologiska lösningarna utifrån forskningen syn på anknytnings- och motivationsteorier.

Min första dag med ChromeBooken

Kategori: Allmänt

Uppdatering: Det är en Samsung med ARM-processor.

Leker att jag är en elev som villl utforska hur man kan producera med den. Som precis fått den istället för den MacBook Pro hen hade innan.

Hittade snabbt hur man gjorde skärmdump. Bra. Letade mig vidare till webkameran. Ingen videoknapp (man är ju van vid Photobooh från Mac eller Quick Time Player). Hur ska jag göra för att spela in korta filmer med datorn? Hmmm..... Letade i de vanliga webresurserna såsom Screencast-O-Matic m m men alla krävde Java-plugins, vilket inte Chrome OS stödjer. Inte heller i Chrome Web store, även om en del bloggar lovade att ex Screen Castle i Chrome Web store skulle fungera för ChromeBooks. Men icke...

Sitter just nu och laddar upp en film från digitalkamerans SD-kort (finns kortplats i datorn) till Youtube. Kan inte välja kvalité. Kan inte redigera alls innan den går till Youtube. Dock så går det att föra över den, jippie! Men då kräver det ju att jag MÅSTE ha en produkt till, en digitalkamera.

Kan inte plugga in iPhone via USB och föra över filmer m m.

Inser att Mac:ens iLife-paket är sjukt kreativt och pålitligt.

Just nu ligger ChromeBooken inte högt i kurs hos mig.

Nackdelar utöver ovanstående: Lite plastig, ingen tangentbelysning, krånglig elkabel.

Fördelar: Liten och smidig, sköna tangenter, startar snabbt, bra styrplatta, snygg.

Men jag ska testa den mycket mer. För jag vet ännu inte så mycket om hur alla webresurser fungerar.

Uppladdningen till Youtube gick bra. Men får tänka annorlunda i fortsättningen. Videoredigeringsmöjligheterna i Youtube är begränsade. Jag måste vara mer "färdig" med filmen innan delning till Youtube görandes på det här sättet.

Fortsättning följer.

Lite om detaljer som inte får missas...

Kategori: Allmänt

Lite påståenden utifrån pentagram-bilden (med helhetsidé i mitten som nav) som företaget Tänk Om använder på sina rektorsutbildningar (som vi på Orust gått/håller på att gå). Nyttigt att alltid sätta olika saker i ett och samma sammanhang. Så kan man prata om det efterhand och kanske till och med ensas om olika krav på kvalité i våra verksamheter. Strunta i numreringen. Den numreringen är bara till för i vilken ordning jag skriver den typen av inlägg (med hashtagen #detärdetaljernadethandlarom) på Twitter.

Nålsögat - vad innebär det?

Kategori: Allmänt

Det är märkligt hur det går till i landets kommuner avseende att få igenom upphandlingar kring digitala lärverktyg.

Ibland är det verkligen skolan som är beställaren och har formulerat sig som de vill.
Ibland dikterar IT-enheten standard avseende både moln och personligt verktyg.
Ibland får skolan bestämma molnet men inte det personliga verktyget. Och vice versa.
Oavsett vad så är förfrågningsunderlagen mer eller mindre bra utformade så chansen för överklaganden är stor.

Men vi på Orust är igenom nålsögat. Vi har varit med från början från skolans sida. Skapade ett avtal på "bara" 2 år för att inte låsa fast oss i 1 teknik. Vilket visar sig helrätt med tanke på vårt intresse nu för laptops med Chrome OS och surfplattor. Just nu lever vi med MacBook Pro och Google Apps for education (den senare med en synkroniseringsfunktion mellan våra novaschem-filer in i domänen). I övrigt har vi ex UNIKUM och öppet internet.

Nålsögat passerades juni- 2012 då avtal med leverantör skrevs. Det är ju då resan börjar på allvar. Det är då man får kraft! 5 halvdagar/läsår (av lärarnas 16 heldagar) är ren kompetensutveckling för enskild pedagog/skolledare. Plus Tänk Om för skolledare och dess IKT-team. De allra flesta skolor har satt av tid i kalendariet för att lyfta goda exempel. IKT-teamen på varje skola finns (självfallet med duktiga pedagoger i, inga tekniker). Vi driver på inom V8-kommunerna* och förhoppningsvis genomför vi 2014 en mässa (arbetsnamn "Lärande i det digitala samhället") för 1000 pedagoger och skolledare. Inom det V8-samarbetet handleds vi av Hans-Åke Scherp. Vi för kontinuerligt dialog med IT-enhet och politiken för att underhålla de viktiga symbioserna med dem. Roligt nog så handlar det mest i samtalen kring the big 5 m m grundläggande kunskapssyn. Sedan teknologi. Och vi lutar oss ALLTID mot vårt mål juni- 2014:
"Ingen skolledare eller pedagog ska juni- 2014 oftast använda våra tillhandahållna basverktyg** på ett sätt som speglar sig mot ersättningsnivån i SAMR-modellen".

En otroligt viktig lärdom "so far":
Det är inte lätt att implementera ett nytt sätt att förhålla sig till teknologi i samklang med pedagogik och innehåll när man inte får 1-1. Ruben Puentadura säger det och jag upplever det nu. Hos oss gäller det när man bara får elevantalet x 0,25 antalet datorer till våra skolor F-6.
Därför känns det bra med den investeringsplan vi har som säger att F-6 ska 2014 kompletteras med surfplattor.

(*Strömstad, Tanum, Dals-Ed, Färgelanda, Munkedal, Sotenäs, Lysekil och Orust)
(**Mac, Google, UNIKUM och internet)

Nu tar jag steget och utmanar mig själv rejält med en ChromeBook

Kategori: Allmänt

Har levt med Mac sedan 2010. Kommit in rejält i iPhone- och iPod-världen. Relativt väl i iPad-världen. Trivs. Den samlade teknologin har kommit att underlätta mitt värv för elevers lärande i såväl arbets- som utvecklingsorganisation. Men iCloud som molntjänst suger och försvårar mer än det underlättar. Känns som ett rejält styrande och samtidigt "gung-fly"-system.
 
Nu ställer jag undan min MacBook Pro och prövar bara med ChromeBook, i ett för mig som IKT-koordinator temporärt (?) utvärderingssyfte för Orust kommuns skolors utvecklings skull. Modell enligt nedan (den populäraste). 2600 SEK exklusive moms och inklusive 2 års hämta/lämna service via ex DHL, för garantiåtaganden. Reparationer kommer ske inom Sverige. 
 
http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/chromebook/chromebook/XE303C12-A01SE-features
 
 
Kommer bli spännande att bara jobba med en dator som egentligen bara är en webläsare samt 16Gb hårddisk.
Lika snabb responstid från avstängd till "up and running" när man öppnar locket som Mac har från viloläget! Innebär bättre batterihushållning. Processorn och operativsystemet klarar sig med 2Gb internminne. Datorn i sig verkar robust, tangentbodet känns skönt.
I och med att jag synkat mitt Google-konto med Chrome som webläsare så har jag automatiskt alltid med mig hela min konfiguration vilken produkt jag än använder. Mycket förenklande. Det enda man behöver vänja sig vid är att jobba enbart med webresurser och att inte kunna ladda ner regelrätta mjukvara annat än från Chrome web store. Chrome web store skiljer sig från App-store såtillvida att det är smidigare och inte lika kommersiellt (man leds inte inte i första hand mot att skapa konto med kreditkort för affären, inloggning är klar när man väl synkat Chrome som webläsare mot sitt Google-konto.
 
Min resa kommer att handla om jag kan få ChromeBooken att bli ett lika kreativt verktyg för mig som Mac:en är idag. Känns svårt att hitta ersättare till kompabiliteten mellan iWorks och iLife, men den som lever får se. Så gjorde jag när jag skulle pröva Mac, jag ställde bort min PC helt och hållet.