orustskolautvecklingsarbete

Här har jag skrivit för att 2011-2016 dokumentera skolutvecklingstankar utifrån mitt perspektiv såsom inom Orust kommun anställd rektor, med det tillfälliga uppdraget IKT-koordinator (i samband med vår breda satsning på digitala lärverktyg). En perfekt parkerad blogg att kolla på då och då. Hur tänkte jag då? Hmm... Sometimes I write in english. Administreras av/administrated by [email protected]

BETT 2014 - Thomas Liebig

Kategori: Allmänt

Ett blogginlägg från Thomas Liebig, facklig representant för Lärarnas riksförbund på Orust. 

BETT 2014 - Björn Gimbringer

Kategori: Allmänt

Ett blogginlägg efter BETT 2014, från ordföranden för Lärarnas riksförbunds lokalavdelning på Orust.
 
 

Kloka citat från morgonens reflektionsstund med alla 10 - London 2014 - Verksamheten för lärande från Orust

Kategori: Allmänt

 
 
"Ett riktigt starkt ekosystem främjar mångfald" (vår väg mot blandad digital miljö)
 
"Låt oss bli rumpnissar allihopa" (den viktiga vofför det då-attityden)
 
"Jag är starstucked av mycket" (har fått så mycket idéer)
 
"Vad händer om vi tokfokuserar vår satsning på att eleverna kan läsa, skriva och räkna senast i slutet av åk 3?" (då har vi så mycket vunnet)
 
"Hur stöttar vi på bästa sätt?" (avseende resursfördelning, typ av komptensutveckling/teknikval samt relationerande)
 
"Vi kommer ALDRIG att välja rätt verktyg i vår satsning, tekniken är alltid före oss." (nothing has shorter life than cuttingedge- technology)
 
 
"Skönt att höra på andra och förstå att vi är en riktigt bra bit på väg". (värdefullt att jämföra för att kunna dra slutsatser var vi är, hjälper oss i kommande ständiga vägval)
 
"Ska vi komma framåt måste vi våga bli provocerade OCH provocera själva" (dags att bli lite mer självsäkra i vad vi vill)
 
"I natt när jag skulle sova tänkte jag jättemycket" (då har resan påverkat mycket)
 
"Som lärare behöver man ha en blogg och en hemsida" (då händer mycket och man ser vinster med teknologin avseende professionalism och tidsbesparande)
 
"Hur formulerar vi det nödvändiga kravet, så att de minst digitalt delaktiga alltid är i rörelse?" (en nödvändig och helt avgörande process)
 
 
"Lärar sparar tid på att ta till sig teknologi" (sant, sant, sant)
 
"Att använda digitala spel i ett lärande syfte vill jag lära mig mer om" (nyfikenhet som tänts, det värdefullaste av allt, som måste greppas tag i)
 
"Finns inget universalverktyg förrutom nyfikenhet" (så lätt att fastna i teknikval)
 
"Motionerar man växer hela hjärnan, tränar man sig riktigt duktig på ex Ruzzle växer bara en liten del av hjärnan" (viktigt organisera skolan så att det parallellt med digitaliseringen byggs in mycket rörelse)
 
"Vi ska inte ha traditionella klasser längre utan istället friare konstellationer" (modigt och helt rätt)
 
 
 
Ett särskilt stort tack till LinEducation som företag för att återigen inramat vår årliga teambuilding på ett proffsigt sätt. Och ett personligt stort tack till inspiratören Carl Heath (till vänster på bilden). Inte världens bästa kvalité men ändock viktig så att ni får ett ansikte på honom. :  )
 
 
 
 
 

Sista kvällen före hemfärd mot Sverige - London 2014 - Verksamheten för lärande från Orust

Kategori: Allmänt

1    NYFIKENHET
Hur agerar vi i vardagen för att få våra pedagoger och chefer att bli/ fortsätta vara nyfikna? Enligt en studie från Kairo´s future för ett par år sedan är det (nyfikenhet) den viktigaste faktorn (enligt lärare själva) för att lyckas med alla typer av satsningar som innebär förändringar.
 
Den här bilden säger mycket tycker jag. Den bilden betyder mycket, på flera sätt. 
 
 
En förvaltningschef, en förskolechef, två rektorer, en utvecklingschef, fyra lärarfacksrepresentanter och så jag,
Alla ser ganska nyfikna ut tycker jag. Carl Heath tog bilden (tack, Carl).  
 
Vad gör att våra lärmiljöer blir platser där nyfikenhet frodas? Självfallet många komponenter. Men den viktigaste är att våra chefer är nyfikna för det smittar av sig på medarbetarna som smittar av sig på eleverna.
 
Citat fån en lärare som jag alltid bär med mig: "Det är mitt ansvar att lyfta min chef så att hen blir bra. Precis som att det är elevernas ansvar att lyfta mig så att jag blir bra." Så klokt. Så medmänskligt. Så varmt.
 
En sak är säker. Om man ger sig katten som chef på att entusiasmera som Carl Heath gjorde för oss ute i Greenwich på torsdagen, då kan vi försätta berg. Alla de jag varit med från Orust den här veckan har sin egen specialitet som de är bäst på. Det är det de ska entusiamera utifrån. Då brukar det bli bäst. De på hemmaplan som fått från rektor distribuerat ansvar (särskilt uttryckt mandat) för delar av det pedagogiska ledarskapet, de ska entusiamera kring sina områden. Att driva på bedömning för lärande, medvetna relationella handlingar i och utom lärmiljön, IKT-rastret på undervisningen, utomhuspedagogik m m, m m. Så får vi en miljö som andas nyfikenhet överallt.
 
 
 
2    ORUST VÄG MOT EN BEDÖMNINGSPOLICY
 
 
(Skärmdump från UNIKUM:s kunskapstabeller och ritat med Skitch)
 
Hör upp UNIKUM, här är en spännande tanke som uppstod idag under ett samtal mellan 2 kloka människor från Orust:
För att en gång för alla ge lite användarvänligt mer komplett bildstöd än i dag till de lärare som betygsätter åk 7 och 8 (samt de som skriver omdömen i åk 1, 2, 4 och 5) skulle man kunna göra så här för att komplettera funktionen i era kunskapstabeller. Det här är en elev i åk 7 i bild. Undervisningen har inte bjudit på det enligt rad 7, därav har läraren gråmarkerat den raden. Skulle den varit vit har undervisning ägt rum men eleven har inte visat de kunskaper som behövs. Läraren har på 6 rader bedömt att eleven nått upp till åk 7:s del av de rutorna (professionell uppskattning), d v s 1/3 av rutan är ifylld. Läraren har på 2 rader bedömt att eleven nått till åk 8:s del av de rutorna (samma professionella uppskattning). Således kan eleven ges betyget E i bild.
Då blir det på allvar ett betygssättande stöd för även åk 7 och 8. Såsom det redan är på ett ypperligt sätt i åk 6 och 9. Självfallet ska inga skolor sitta och skapa egna matrissystem för åk 1, 2, 4, 5, 7 och 8. Då blir det verkligen ännu mer adminsitrativt jobb för lärarna. 
 
Orust: 
En arbetsgrupp bestående av några rektorer, utvecklingschefen och jag presenterar bara våra första tankar på ledningsgruppen nu på tisdag 28/1. Enligt det uppdrag som arbetsgruppen har. De kommuner jag känner till som jobbat fram en tydlig bedömningspolicy verkar mest troligt ha fått en bättre arbetsmiljö men definitivt en högre grad av yrkesprofessionalism. För just bedömningsfrågan är ju en av de största fenomenen avseende avsaknad av likvärdighet i landets skolor. Vi har betyg och vi måste förhålla oss till det, att göra en så professionell bedömning som möjligt. För det är myndighetsutövning vi utövar. Oavsett vad enskilda tycker om fenomenet betyg.
OBS!! Självfallet är det så att kunskapstabeller inte är bra för alla barn, det inser arbetsgruppen mycket väl.
 
 
 
3      ORUST VÄG MOT EN TYDLIGHET AVSEENDE DIGITAL KOMPETENS HOS PERSONAL
 
(bild från digitalkompetens.com)
 
Karl Alfredsson hade processhandledning med oss i onsdags. Det var mycket bra. Syftet var att utmana kring just hur vi ska se på vilken digital kompetens personalen måste ha på Orust skolor och skolledning. Vårt attitydmål för personal juni- 2014 ligger fast (kring basverktygen Mac/Google/UNIKUM) men det behöver definieras tydligare. Fortsättning följer...
 

Departureday - London 2014 - with the unit for learning from the municipality of Orust

Kategori: Allmänt

Our flight 11:30 CET was cancelled due to heavy fog in London. So we were booked on the 19:35 instead.
 
Since we had some time at the airport we did as people from school often do. We talked abut learning. In a number of perspectives. Combined with getting to know each other much better. 
 
The major thing about theese trips I organize is that they works as team builders. We suddenly get the time to talk to each other about issues that concernes development and nothing else. Not the everyday issues at the school. More of strategies how to do when we get home. More of major big things to focus on FIRST and SECOND and so on. More of establishing a "sharing is caring"-environment amongst us as a group. Tearing down walls of prestige.
 
(The picture is from http://team-building-workshops.com/)
 
I already know, from the talks we have had so far, that the week is going to be wonderful!

Testing a new device and a new OS (for me that is)

Kategori: Allmänt

As we speak I temporarily use the new HP 14" Chromebook with the Haswell processor. Thanks to LinEducation . It's robust, provide a clear picture/good sound, have a nice trackpad/keyboard, works without power supply when connecting to another screen via HDMI to VGA, is a bit heavy and lack lighting for the keyboard. As I've been told there is no good case available that really does the trick when the students for instance drop the computer to the ground. But I'm tired of the 11" design of ChromeBooks. Today I have a Samsung ChromeBook with the Arm-processor.
 
In a couple of days I will change from my iPhone 4 to a Nexús 5 (in my worklife). For the sole reason to really try out the Android 4.4 KitKat OS. Excited!
 
Why? To know if ChromeBooks and Android OS is user frienfly technology for the path that Orust have chosen at this time.