orustskolautvecklingsarbete

Här har jag skrivit för att 2011-2016 dokumentera skolutvecklingstankar utifrån mitt perspektiv såsom inom Orust kommun anställd rektor, med det tillfälliga uppdraget IKT-koordinator (i samband med vår breda satsning på digitala lärverktyg). En perfekt parkerad blogg att kolla på då och då. Hur tänkte jag då? Hmm... Sometimes I write in english. Administreras av/administrated by [email protected]

Sista kvällen före hemfärd mot Sverige - London 2014 - Verksamheten för lärande från Orust

Kategori: Allmänt

1    NYFIKENHET
Hur agerar vi i vardagen för att få våra pedagoger och chefer att bli/ fortsätta vara nyfikna? Enligt en studie från Kairo´s future för ett par år sedan är det (nyfikenhet) den viktigaste faktorn (enligt lärare själva) för att lyckas med alla typer av satsningar som innebär förändringar.
 
Den här bilden säger mycket tycker jag. Den bilden betyder mycket, på flera sätt. 
 
 
En förvaltningschef, en förskolechef, två rektorer, en utvecklingschef, fyra lärarfacksrepresentanter och så jag,
Alla ser ganska nyfikna ut tycker jag. Carl Heath tog bilden (tack, Carl).  
 
Vad gör att våra lärmiljöer blir platser där nyfikenhet frodas? Självfallet många komponenter. Men den viktigaste är att våra chefer är nyfikna för det smittar av sig på medarbetarna som smittar av sig på eleverna.
 
Citat fån en lärare som jag alltid bär med mig: "Det är mitt ansvar att lyfta min chef så att hen blir bra. Precis som att det är elevernas ansvar att lyfta mig så att jag blir bra." Så klokt. Så medmänskligt. Så varmt.
 
En sak är säker. Om man ger sig katten som chef på att entusiasmera som Carl Heath gjorde för oss ute i Greenwich på torsdagen, då kan vi försätta berg. Alla de jag varit med från Orust den här veckan har sin egen specialitet som de är bäst på. Det är det de ska entusiamera utifrån. Då brukar det bli bäst. De på hemmaplan som fått från rektor distribuerat ansvar (särskilt uttryckt mandat) för delar av det pedagogiska ledarskapet, de ska entusiamera kring sina områden. Att driva på bedömning för lärande, medvetna relationella handlingar i och utom lärmiljön, IKT-rastret på undervisningen, utomhuspedagogik m m, m m. Så får vi en miljö som andas nyfikenhet överallt.
 
 
 
2    ORUST VÄG MOT EN BEDÖMNINGSPOLICY
 
 
(Skärmdump från UNIKUM:s kunskapstabeller och ritat med Skitch)
 
Hör upp UNIKUM, här är en spännande tanke som uppstod idag under ett samtal mellan 2 kloka människor från Orust:
För att en gång för alla ge lite användarvänligt mer komplett bildstöd än i dag till de lärare som betygsätter åk 7 och 8 (samt de som skriver omdömen i åk 1, 2, 4 och 5) skulle man kunna göra så här för att komplettera funktionen i era kunskapstabeller. Det här är en elev i åk 7 i bild. Undervisningen har inte bjudit på det enligt rad 7, därav har läraren gråmarkerat den raden. Skulle den varit vit har undervisning ägt rum men eleven har inte visat de kunskaper som behövs. Läraren har på 6 rader bedömt att eleven nått upp till åk 7:s del av de rutorna (professionell uppskattning), d v s 1/3 av rutan är ifylld. Läraren har på 2 rader bedömt att eleven nått till åk 8:s del av de rutorna (samma professionella uppskattning). Således kan eleven ges betyget E i bild.
Då blir det på allvar ett betygssättande stöd för även åk 7 och 8. Såsom det redan är på ett ypperligt sätt i åk 6 och 9. Självfallet ska inga skolor sitta och skapa egna matrissystem för åk 1, 2, 4, 5, 7 och 8. Då blir det verkligen ännu mer adminsitrativt jobb för lärarna. 
 
Orust: 
En arbetsgrupp bestående av några rektorer, utvecklingschefen och jag presenterar bara våra första tankar på ledningsgruppen nu på tisdag 28/1. Enligt det uppdrag som arbetsgruppen har. De kommuner jag känner till som jobbat fram en tydlig bedömningspolicy verkar mest troligt ha fått en bättre arbetsmiljö men definitivt en högre grad av yrkesprofessionalism. För just bedömningsfrågan är ju en av de största fenomenen avseende avsaknad av likvärdighet i landets skolor. Vi har betyg och vi måste förhålla oss till det, att göra en så professionell bedömning som möjligt. För det är myndighetsutövning vi utövar. Oavsett vad enskilda tycker om fenomenet betyg.
OBS!! Självfallet är det så att kunskapstabeller inte är bra för alla barn, det inser arbetsgruppen mycket väl.
 
 
 
3      ORUST VÄG MOT EN TYDLIGHET AVSEENDE DIGITAL KOMPETENS HOS PERSONAL
 
(bild från digitalkompetens.com)
 
Karl Alfredsson hade processhandledning med oss i onsdags. Det var mycket bra. Syftet var att utmana kring just hur vi ska se på vilken digital kompetens personalen måste ha på Orust skolor och skolledning. Vårt attitydmål för personal juni- 2014 ligger fast (kring basverktygen Mac/Google/UNIKUM) men det behöver definieras tydligare. Fortsättning följer...
 

Kommentarer

  • Jonas Ryberg säger:

    Tack för bra inspel kring bedömning för lärande, värdefullt när vi bollar vidare, trimmar och förbättrar.

    Märker att ni har haft spännande dagar i London, gött!

    Vi hörs och syns,
    Jonas på Unikum

    2014-01-26 | 11:38:48

Kommentera inlägget här: