orustskolautvecklingsarbete

Här har jag skrivit för att 2011-2016 dokumentera skolutvecklingstankar utifrån mitt perspektiv såsom inom Orust kommun anställd rektor, med det tillfälliga uppdraget IKT-koordinator (i samband med vår breda satsning på digitala lärverktyg). En perfekt parkerad blogg att kolla på då och då. Hur tänkte jag då? Hmm... Sometimes I write in english. Administreras av/administrated by [email protected]

BETT 2014 - Anita Torstensson Dahlberg

Kategori: Allmänt

Mina reflektioner från resan till BETT i London 2014-01-22---25

 

Resan var planerad, biljetten var bokad och planen var klar - till 2013 års resa! Verkligheten blev en annan och jag fick, tråkigt nog, avstå då. 

När planeringen inför årets tripp började fick jag åter erbjudande om en plats. Den här gången fanns det inga hinder utan jag skulle verkligen komma iväg.

 

Tisdag: Efter en något trög start, med inställt flyg, ombokning och en heldag på Landvetters flygplats kom vi iväg på vår tripp. Det tråkiga som väntan innebar var glömt så snart vi kom fram till hotellet. Vi blev varmt välkomnade och omhändertagna på bästa sätt.

 

Onsdag: Besök på Bett-mässan står på schemat. En enorm mässhall med ofantligt mycket att se och uppleva. Min reflektion efter en ganska kort stund var att det är många samma/liknande produkter presenterade av olika företag. 

Min ambition på mässan vara att få lite känsla för vad som kan vara lämpligt i vår nya förskola . Smartboard har vi redan pratat om i planeringsarbetet – men finns det annat som kan vara intressant? 

Jag fann projektorer som exponerade på golvet med interaktiva program som fångade mitt intresse. De fanns i flera utföranden, av flera fabrikat med olika användningsområden. Något att gå vidare med och ta reda på mer fakta om. 

Små bord med infällda interaktiva skärmar var också något som tilltalade mig. Även detta fanns i flera olika utföranden. En variant på hjul, med ganska stor skärm skulle vara användbar och kunna flyttas mellan avdelningarna på ett enkelt sätt…

I vårt fortsatta arbete behöver jag ta reda på mer runt dessa produkter: Om användningsområden, användarvänlighet, vilka förkunskaper behöver finnas, priser, supportmöjligheter m.m.

Hela mässan var intensiv. Stort, mycket folk och mycket brus. Är jag kanske lite perceptionsstörd?  Blir väldigt trött i huvudet av så mycket intryck. En känsla som kan vara bra för att förstå våra barn vissa dagar???

Innan middagen på onsdagskvällen hade vi processledning av Karl Alfredsson från Lin education. En mycket spännande handledning som gav många tankar. Hur kan jag bli bättre på att förstå hur/vad dagens barn och elever har för relation till IT och media? Den här diskussionen har jag tagit med ”hem” till min arbetsplats och börjat föra med mina medarbetare. 

 

Torsdag: Idag skulle vi få välja aktivitet, men när jag väl skulle göra det fanns bara en aktivitet kvar: ”Lära på riktigt”. Samling i Speakers corner, bra kläder och framförallt bekväma skor rekommenderades. Tyckte att jag försett mig med detta – men, men…

Indelade i grupper med var sin digital lärplatta blev vi utsända i London för att samarbete och utmana oss själva. Med hjälp av kartor i lärplattan och utmaningar inlagda längst vägen fick vi en heldag tillsammans, pedagoger från hela landet och från olika stadier i skolsystemet. En innehållsrik och spännande dag som innehöll allt från att orientera sig i tunnelbanorna till museibesök, ”balettdans” i Covent garden och trivsam lunch på engelsk pub. Avslutande föreläsning av Ewan McIntosh var riktigt bra. Sammanfattningsvis hade jag en intensiv, lärorik och aktiv dag. Jag tyckte att jag utrustat mig med rätt attribut – men alla blåsor på mina fötter vittnade om något annat. Man kan lätt säga att jag hade sviter av dagens promenerande i flera veckor efteråt…

 

Fredag: Buss till Bowes Primary School för studiebesök. Måste säga att detta var resans höjdpunkt! Vi fick ett trevligt bemötande av både stora och små på ett mycket inspirerande besök. Här tar jag med mig många delar av deras lek- och lärmiljöer hem. 

Att samtala med eleverna i skolan och få höra dem berätta om sitt lärande och sina dokumentationer med stort engagemang var en riktigt härlig upplevelse. Det blir tydligt hur viktigt det är att hjälpa våra barn att få syn på sitt lärande och att prata om det.

Att få se 6 och 7 åringar hantera sina IT verktyg får mig att fundera på hur mycket vi på vår förskola bromsar våra barn…

 

Lördag: Hemresan gick utan förseningar och väldigt smidigt. Full av intryck och inspiration får vi vila en dag innan vardagen tar vid. 

Min förhoppning är att jag kan förmedla en del av mina intryck till personalen och inspirera dem i deras tanka om bl.a. barnens lek- och lärmiljö. Att vi dessutom kan gå vidare och ta reda på mer om de digitala verktyg som jag såg på mässan för att se om det är något vi kan använda i vår nya förskola.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: