orustskolautvecklingsarbete

Här har jag skrivit för att 2011-2016 dokumentera skolutvecklingstankar utifrån mitt perspektiv såsom inom Orust kommun anställd rektor, med det tillfälliga uppdraget IKT-koordinator (i samband med vår breda satsning på digitala lärverktyg). En perfekt parkerad blogg att kolla på då och då. Hur tänkte jag då? Hmm... Sometimes I write in english. Administreras av/administrated by [email protected]

Jag är bara en bidragare - ni är de som gör att det händer på riktigt

Kategori: Allmänt

Seriöst. Jag vill bidraga till att det sker positiva grejer i våra skolor på Orust. Ser det som mitt absoluta huvuduppdrag. Är stolt över att jobba på Orust.
 
På Ängås skola 7-9 i Svansund på Orust var dagen idag vikt åt att låna ut sin skola till en lärstämma/mässa som hade namet "Lärande i det digitala samhället. Tack, Lars och Lena! Jag vet vad det innebär att upplåta sina skola åt en så här stor grej. Tack för att vi fick vara hos er. Tack, Jacop och Mathilda för den fina entré- skylten. Tack alla elevvärdar.
 
Pratade med alla keynote-talarna både före och efter deras pass. De var helt rätt. Ni var helt rätt. Besökare som medskapare.
Magnus Blixt från Lärarnas Yrkesetiska råd med sina kloka tankar om nätetik och lärarrolll.
Carl Heath från Interactive Institute med sin syn på utveckling och vad man måste våga.
Erika Kyrk Seger om sin syn på vad som fungerar i förskolans lärmiljö.
 
Mellan varven pratade jag med genomförarna av alla medskapande pass. Kom igen... Ingen av oss är proffs. Men OJ vad vad bra grejer ni gjorde idag! En hel del av er filmade det som hände. Ni väljer själva om ni vill dela med er av inspelningarna. Många skriker efter det. Var kommer materialet finnas? M m.  Vi samordnar detta lite senare. Bl a Thomas Liebig som hade med sig 20 (!) elever hela dagen har 5 iMovie-projekt att visa... 
 
Jag tänker så att det här med att medskapa till sin egen kompetensutveckling är väldigt stort. Man behöver inte bli matad med någon utifrån som berättar. Vi själva kan visa på hur vi gör och hur man kan jobba vidare för att göra det bättre. Jag är inget fan av jobba för att bli bäst. Mycket bättre att sträva efter att bli bättre än man var sist. Mycket enklare och lättare att mäta.
 
Alla berättigade ska ha cred för en sådan här dag. Jag ska inte sticka under stol med att jag är särskilt stolt över våra medskapare, våra elevvärdar och planeringsgruppen. Men även kost och städ. Vaktmästeri. Chefskollegor. Övrig personal. 
 
Feedback innebär återkoppling mot mål. Jag har ett uppdrag att jobba mot målet att ingen pedagog eller skolledare på Orust juni- 2014 ska befinna sig på nedersta steget i SAMR-modellen när det gäller attityd gentemot de lärverktyg vi tillhandahåller. Det har strömmat in feedback via Twitter, Facebook, mejl och personliga hälsningar. Överväldigande positiva. Det innebär att det här sättet att arrangera kometensutveckling är uppskattat och bör repeteras! För mig är det ett kvitto att vi verkligen är på förstärkningsnivån i SAMR-modellen. Vi börjar på allvar verkligen använda oss av de digitala fördelarna som vi har tillgängliga. Grattis!
 
Och QR-koder är ett himla bekvämt sätt att organisera uppgifter på ett litet roligt sätt. Oavsett om det är en uppstart på en uppgift, en lösryckt fråga, en information, ett genomtänkt enkätsystem elller dylikt.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: