orustskolautvecklingsarbete

Här har jag skrivit för att 2011-2016 dokumentera skolutvecklingstankar utifrån mitt perspektiv såsom inom Orust kommun anställd rektor, med det tillfälliga uppdraget IKT-koordinator (i samband med vår breda satsning på digitala lärverktyg). En perfekt parkerad blogg att kolla på då och då. Hur tänkte jag då? Hmm... Sometimes I write in english. Administreras av/administrated by [email protected]

Risk- och sårbarhetsanalys för molntjänster del 1

Kategori: Allmänt

Får ju ändå säg att stödmaterielet från SKL är bra!!!
 
Jag jobbar just nu med kommunens beredskapssamordnare (som SKL rekommenderar). Han fick mig direkt att lägga till en kolumn på riskanalysens slutsatstabell, kolumn D enligt bilden nedan. Han tyckte den saknades och jag håller med.
 
 
 
 
Idag fick jag den från Google konfidentiella och löseordsskyddade pdf-filen som kallas "Audit report". Den omnämns i tillägg för databearbetning", men felaktigt att den är tillgänglig via hemsidan. 
 
Den är tillgänglig via att man mejlar [email protected] (Data Privacy Officer). Man får ha den 14 dagar, sedan måste man radera den. Oklart om man får ha kvar ett pappers- och/eller digitalt ex för eget bruk. Återkommer om det i del 2 av det här blogginlägget.
 
Jag retar mig på att inte alla tillägg till avtalet med Google är på svenska. Har ställt fråga till David Mothander på Google Sverige, återkommer om även det i del 2 av det här blogginlägget.
 
Det som retar mig ändå mer är att Malmö och Umeå samt någon mer troligen redan gjort allt det här och att jag måste sitta och uppfinna hjulet på nytt.
 
MEN JAG LÄR MIG MYCKET PÅ RESAN, SOM SÅSMÅNINGOM KOMMER GYNNA DEN PERSONLIGA INTEGRITETEN I ÄVEN ANDRA DIGITALA SYSTEM HOS OSS.
 

Kommentarer

  • Ingela säger:

    Sitter också och kämpar med detta. Det måste gå att göra enklare än så här, varenda liten skruttkommun med vare sej heltids IT-pedagog eller jurist, det är ju helt galet.

    2014-03-14 | 23:59:55
    Bloggadress: http://skoldataimala.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: